actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2015, 17:42
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
Natuurgebied 't Zwin wordt afgesloten met zanddam

Voor de kust van Zeebrugge is dinsdagochtend een gastanker in aanvaring gekomen met een vrachtschip. Het schip is gezonken, de twaalf opvarenden zijn allemaal gered. Er waren geen gevaarlijke stoffen aan boord van het gezonken schip, maar er lekt wel olie. Ondanks de vaststelling dat de olie niet naar de Belgische kust drijft , wordt natuurgebied 't Zwin in Knokke-Heist afgesloten om schade te voorkomen. Er wordt vannacht een zanddam gebouwd.

Zo'n 8 kilometer voor de kust is er een aanvaring geweest tussen de gastanker en het cargoschip. Het cargoschip van zo'n 130 meter is gezonken', vertelt Carl Decaluwé (CD&V).

Het 9.000 ton wegende schip, de Flinterstar, zou volgens de eigenaar niet volledig gezonken zijn, maar eerder op een zandbank staan. 'Met water tot aan het dek', aldus Bart Otto, directievoorzitter van rederij Flinter.

De 12 opvarenden zijn allemaal gered. 'Dit is opnieuw een sterke prestatie van onze kustreddingsdiensten. Alle opvarenden zijn uit het water gehaald en overgebracht naar de haven van Zeebrugge. Maar naast het menselijk leed, is het ook belangrijk om na te gaan wat de gevolgen zijn voor het milieu', aldus de gouverneur.

Twee mensen werden naar het ziekenhuis gebracht, waaronder de kapitein van het schip. Hij had onderkoelingsverschijnselen en was gedrenkt in olie.

De gastanker Al-Oraiq, die vaart onder de vlag van de Marshalleilanden, is licht beschadigd. Ontploffingsgevaar is er niet. Het 315 meter lange schip is naar Zeebrugge gebracht. Gasnetbeheerder Fluxys verleent momenteel bijstand om de methaantanker veilig te stellen.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151006_01904723
Datum: 06/10/2015


Mening:
Vooral het begin van het artikel is toch wel vrij belangrijk, zeker als ik spreek vanuit het standpunt van een toekomstig Aardrijkskunde leerkracht.
Het Zwin is een slikke en schorre natuurgebied wat zeer belangrijk is voor planten en dieren. Moest hierin olie terecht komen zou dat een natuurramp betekenen waar ik de gevolgen moeilijk kan van inschatten. Ook al drijft de olievlek niet richting het Zwin, ik vind het in ieder geval een logische stap om een zanddam te bouwen.

Verder vind ik het ongelooflijk dat zo'n botsing nog kan in de 21e eeuw. We hebben zo'n moderne technieken, gps, ... en nog kan zoiets gebeuren. Ik denk dan ook dat een serieuze onoplettendheid en dus menselijke fout hiervan de oorzaak is. Met alle gevolgen vandien ....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.