actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2016, 19:00
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Geens bereikt voorlopig akkoord met cipiersbonden

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) heeft een voorlopig akkoord bereikt met de vakbonden van de cipiers, die intussen al 11 dagen staken in Brussel en Wallonië. Meer uitleg volgt spoedig tijdens een persconferentie.

Minister Geens zat al sinds vanmorgen 10.30 uur samen met de cipiersbonden. Het doel van de gesprekken was om een einde maken aan de staking in de Waalse en de Brusselse gevangenissen. In Vlaanderen wordt niet gestaakt, al brak vandaag ook een actie uit in de gevangenis van Beveren.

De cipiers staken al 11 dagen lang tegen de besparingen in hun sector. Vooral de optrekking van de pensioenleeftijd en de instelling van een minimumdienst bleven tot vandaag knelpunten in de onderhandelingen.

Woensdag stelde minister van Justitie Koen Geens een protocolakkoord voor dat onder meer 350 aanwervingen voorziet, een bevriezing van de besparingen op 6 procent tot eind 2016, 1 op 1-vervanging van het vertrekkend personeel en een iets grotere flexipremie voor meer personeelsleden in de gevangenissen. Maar het voorstel werd toen aan Franstalige zijde verworpen, daar werd onder andere geijverd voor 400 nieuwe aanwervingen.

Klacht

De staking in Brussel en Wallonië leidt tot onhoudbare toestanden in enkele gevangenissen. De Belgische Staat kreeg al dwangsommen opgelegd door een rechtbank, omdat de basisrechten van gedetineerden geschonden worden. De Franstalige Ligue des droits de l’Homme zei al dat, ‘als de situatie niet snel evolueert’, zij een klacht zou indienen tegen de autoriteiten ‘voor het niet-verlenen van hulp aan een persoon in nood’.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160506_02276394
06/05/2016

Eigen mening: De werkdruk op cipiers is de laatste jaren erg hoog in ons land. Vaak zijn er te weinig cipiers, en wanneer er dan ook nog eens ziek zijn, zijn veel gevangenissen meteen onderbemand. Op dat vlak begrijp ik dus de klachten van de cipiers zeker wel, en ik ga er mee akkoord dat er in de sector heel wat aanwervingen moeten gebeuren. De andere eisen van de cipiers vind ik echter wat overdreven. We moeten met z'n allen langer werken, waarom zou er dan voor de cipiers een uitzondering moeten gemaakt worden? Niemand staat te springen om tot zijn 67ste te moeten werken, maar niet iedereen legt daarom zomaar het werk neer. Ook de weigering van de minimumdienst (een minimumbezetting tijdens stakingen) vind ik er zwaar over. Gevangen zijn omwille van hun situatie niet in staat om zelfstandig dingen te ondernemen. Ook al hebben zij fouten gemaakt, ze mogen nog steeds niet zomaar in onmenselijke omstandigheden achtergelaten worden. Wanneer er gestaakt wordt in bv. een rusthuis, worden deze mensen toch ook niet zomaar aan hun lot overgelaten? Waarom doen ze dit dan met gevangenen wel? Bovendien denk ik dat de cipiers met hun staking meer problemen creëren dan ze ermee oplossen. Ze hebben nu een voorlopig akkoord bereikt met minister Geens en krijgen dus deels hun zin, maar ondertussen zit de Belgische Staat wel met dwangsommen die moeten betaald worden, en er hangt zelfs een dreigende klacht boven het hoofd. Dat is in mijn ogen dan weer maar eens weggesmeten geld, dat had kunnen dienen voor meer aanwervingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.