actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2011, 18:57
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Steeds meer (werk voor) werkstudenten

Steeds meer mensen combineren hun job met een opleiding aan een hogeschool of universiteit. Vorig academiejaar nam het aantal werkstudenten met bijna 20 procent toe. De hogescholen en universiteiten hebben hun aanbod voor deze groep studenten de jongste jaren dan ook aanzienlijk uitgebreid, blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Goedele Vermeiren (N-VA) opvroeg bij het ministerie van Onderwijs.

Werkende mensen die een (bijkomend) diploma willen halen, kunnen daarvoor een specifiek opleidingstraject volgen aan hogescholen en universiteiten. Het aantal van die trajecten is de voorbije drie jaar met maar liefst 77 procent gestegen. In heel Vlaanderen zijn er nu 241 van die trajecten. De Vrije Universiteit Brussel (VUB) is met 44 opleidingen koploper.

Ook het aantal werkstudenten is gestegen. Vorig academiejaar volgden 4.553 werkende mensen les aan een hogeschool of universiteit. Dat is 19 procent meer dan het jaar voordien. De Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen telt het grootste aantal werkstudenten. Tijdens het vorige academiejaar volgden 763 werkstudenten er onderwijs in 12 verschillende trajecten. (belga/sam)

Bron: De Morgen

Mijn mening: Ik vind het fijn om te lezen dat hogescholen en universiteiten moeite willen doen om studenten die studeren ook te laten werken. Maar tegelijkertijd komt de vraag bij me op: "Lukt dit om dit te combineren?" Als ik kijk naar mijn opleiding voor leerkracht Secundair Onderwijs kan ik mij moeilijk voorstellen dat ik in het weekend nog tijd heb voor werk. Zoals in dit artikel ook aangegeven zegt men wel duidelijk dat er specifieke trajecten hiervoor zijn. Dit vind ik positief!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2011, 19:02
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Ik denk dat het vanuit de opleiding echt wel voorzien wordt dat ze hun opleiding en het werk kunnen combineren. Sommige mensen moeten immers werken om de opleiding te kunnen betalen. Dan moet men daar rekening mee houden. Dan zou hun werklast ook niet zo groot zijn als de onze (werkstudent wil normaal dan ook niet zeggen elke zaterdag maar een aantal dagen per week). Hun werklast zal wat meer verspreid worden en stages enzovoort, worden dan normaal zo gepland dat dit uitkomt met hun werk. Ik vind het in ieder geval goed dat steeds meer mensen er toch in slagen beide te kunnen combineren. Tof dat opleidingen dus ook steeds meer voorzien zijn voor werkstudenten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.