actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2015, 11:14
maartje.a*kermans maartje.a*kermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Essen
Posts: 27
Vrouw krijgt vijf jaar met uitstel voor insulinespuit aan zoontje

Een 37-jarige vrouw uit Oostende is dinsdag door de Brugse strafrechter tot een voorwaardelijke celstraf van vijf jaar veroordeeld voor het toedienen van een insulinespuit aan haar zoontje van 13 maanden oud. Volgens de psychiater lijdt de vrouw, S.S., aan het syndroom van Münchhausen by proxy en pleegde ze de feiten dus om zelf aandacht te krijgen.

Op 3 januari 2014 bracht P.S. (36) zijn zoontje R. naar zijn ouders. Het kind van amper 13 maanden oud werd daar ernstig ziek en werd naar de spoed gebracht. Daar stelden de artsen een grote hoeveelheid niet-lichaamseigen insuline vast. Die hoeveelheid kon dodelijk zijn, maar gelukkig werd op tijd ingegrepen.

S.S. bekende de feiten twee maanden later aan de onderzoeksrechter. Een dag eerder had de gerechtspsychiater al vastgesteld dat de vrouw leed aan het syndroom van Münchhausen by proxy. Dat betekent dat ze met haar daden zelf aandacht hoopte te krijgen.

Vijf jaar geen contact met haar kinderen

Het OM vorderde vijf jaar effectief, maar volgens de verdediging heeft een effectieve straf absoluut geen zin. Meester Mathieu Langerock merkte op dat S. zich al anderhalf jaar strikt aan haar voorwaarden houdt.

De rechtbank volgde de redenering van de verdediging en legde een straf onder voorwaarden op. Dat betekent wel dat de vrouw de komende vijf jaar geen contact mag hebben met haar kinderen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151006_01904912

Laatst heb ik een reportage gezien over het syndroom van Münchhausen by proxy en ik vond het heel onrustwekkend. Ouders doen hun kinderen iets aan om zelf aandacht te krijgen. Ik vind het heel goed dat ouders daarvoor een straf krijgen, maar een gevangenisstraf vind ik niet nodig. Wat beter zou zijn is dat ze in therapie gaan om hun probleem tegen te gaan. Het is iets dat niet meteen opvalt omdat de ouders echt geloven dat hun kind echt ziek is. Ik vind dat het belangrijk is dat dokters, leerkrachten,... het probleem eerder kunnen vaststellen zodat toestanden als deze niet steeds vaker zullen voorkomen. Een opleiding om te kunnen omgaan met deze problemen zou in vele gevallen heel handig zijn.

Laatst aangepast door maartje.a*kermans : 6th October 2015 om 12:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.