actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2012, 12:50
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Onderzoekers pleiten voor verplicht ouderschapsplan bij echtscheiding

Onderzoekers pleiten voor verplicht ouderschapsplan bij echtscheiding

Ouders die uit elkaar gaan, maken nu al afspraken over het verblijf van de kinderen en de verdeling van kosten. Volgens onderzoekers van de Universiteit Antwerpen is het echter een goed idee om ook afspraken te maken over de verdeling van zorg- en opvoedingstaken en over informatieuitwisseling. Zij bepleiten de invoering van een verplicht 'ouderschapsplan' zoals dat in Nederland bestaat.

Een kwart van de ouders spreekt na een echtscheiding niet meer met elkaar over de kinderen en nog eens 28,5 procent doet dat minder dan één keer per maand. Een ouderschapsplan kan een stap zijn naar meer gezamenlijke betrokkenheid bij de kinderen. Het kan een aantal mogelijke conflicten vermijden door vooraf afspraken te maken.

Volgens prof. dr. Dimitri Mortelmans, Kim Bastaits en Inge Pasteels is een ouderschapsplan een goed instrument en zou het wettelijk verplicht moeten zijn bij een echtscheiding of wanneer wettelijk samenwonende ouders uit elkaar gaan. Ze bepleiten een dynamisch plan, dat kan meegroeien met de kinderen, en dat door de ouders wordt ingevuld zoals zij het wensen. 'Het hoeft geen evenwichtige verdeling van de taken te zijn, zolang beide ouders ermee akkoord gaan', aldus Bastaits.

De onderzoekers baseren zich op eerder onderzoek bij gescheiden stellen. Een ouderschapsplan - dat bijvoorbeeld ook bepaalt wie de kinderen naar hun hobby brengt en hoe ouders omgaan met zakgeld - kan de echtscheidingsprocedure verlengen, geven de onderzoekers toe, maar het is tegelijk een instrument om het kind centraal te stellen.

Bron: De Standaard

---------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik zou het een zeer goede zaak vinden als het ouderschapsplan bij echtscheiding verplicht wordt. Ik denk dat het plan het kinderen veel gemakkelijker zou maken. Op die manier weten zij zeer duidelijk wanneer ze bij hun mama of papa verblijven. Ook kunnen er hierdoor zaken vermeden worden, zoals bv. kinderen die bij hun mama meer zakgeld krijgen als bij hun papa, of dat ze bij één van de ouders veel meer mogen dan bij de andere. Dit kan ervoor zorgen dat kinderen afkomen met 'bij mijn papa mag dat wel hoor' waardoor het met andere woorden een strijd wordt tussen vader en moeder. Een kind heeft immers duidelijke regels nodig om goed te kunnen functioneren.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 8th May 2012 om 12:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2012, 18:25
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Dit moest naar mijn mening al veel eerder worden ingevoerd. Op deze manier zullen kinderen nog steeds last hebben van de scheiding maar veel minder dan zonder ouderschapsplan. Zoals het artikel al aanhaalt zijn er veel ouders die na de scheiding niet meer met elkaar willen praten. Het tegengestelde bestaat dan ook weer. Ouders die wel met elkaar praten na de scheiding maar die heel de ruzie maken wanneer het gaat over het ouderschap/de kinderen. Op deze manier kunnen de ruzies dus ook al vermeden worden en groeien de kinderen op in een rustigere en stabielere omgeving.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2012, 18:37
JenteAerts JenteAerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Persoonlijk vind ik dit een goed idee. Zo denken ouders op voorhand na over de toekomst van hun kinderen en kunnen ze goede beslissingen nemen. Wanneer de ouders na een vechtscheiding zulke zaken moeten regelen, willen ze meestal gewoon gelijk krijgen. Ze denken dan niet altijd na over wat het beste is voor hun kind maar waarmee zij zelf op dat moment de meeste macht mee in handen krijgen. Dit zou vermeden moeten worden maar ik vrees dat dit niet zal kunnen naar de toekomst toe. Daarom is dit ouderschapsplan een goed idee. Over alle beslissingen zal nu nagedacht worden alvorens ze worden doorgevoerd. Overhaaste beslissingen nemen zal er niet meer in zitten dan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.