actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 15:18
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Paus verontschuldigt zich voor schandalen ‘in Rome en het Vaticaan’

Paus Franciscus heeft zich woensdag, tijdens zijn wekelijkse audiëntie op het Sint-Pietersplein, verontschuldigd voor de schandalen die de Katholieke Kerk de afgelopen jaren ontsierd hebben. “Ik zou jullie, in naam van de Kerk, vergiffenis willen vragen voor de schandalen die recentelijk gebeurden, zowel in Rome als in het Vaticaan”, zei Franciscus.

‘Ik vraag jullie vergiffenis. Jezus zegt dat het onvermijdelijk is dat de schandalen gebeuren; doch wee de persoon, door wie het schandaal komt’, citeerde de paus de Bijbel.

Gemediatiseerde incidenten

Het Vaticaan is onlangs door elkaar geschud door verschillende zeer gemediatiseerde incidenten, zoals het ontslag van de priester Krzysztof Charamsa, nadat hij aankondigde dat hij homoseksueel is. Daarnaast raakte bekend dat dertien conservatieve kardinalen een brief schreven naar de paus, waarin ze de organisatie van de synode over het gezin in twijfel trekken en uitleggen dat de uitkomst ervan op voorhand al vastlag.

Franciscus werd in maart 2013 verkozen, in de nasleep van de Vatileaks-affaire, waarbij vermoedelijke vriendjespolitiek, corruptie en onderlinge spanningen werden blootgelegd binnen de Curie. Tijdens zijn pontificaat kreeg de huidige paus ook te maken met pedofiele priesters en moest hij de bank van het Vaticaan redden, die als dekmantel zou worden gebruikt door oplichters en criminelen die linken hebben met de maffia.

Mijnwerkers

De paus begroette tijdens zijn audiëntie bovendien een delegatie van meer dan dertig mijnwerkers, die vijf jaar geleden zeventig dagen lang vastzaten onder de grond. “Ik denk dat ieder van jullie naar hier kan komen om ons de definitie van hoop te geven. Bedankt om in God te blijven geloven”, zei hij.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01918700

Mening: In dit artikel vraagt de paus om vergiffenis voor alle schandalen die er de laatste jaren waren rondom de Katholieke kerk. Hij heeft 'als vertegenwoordiger van de kerk' de plicht om zich, voor alle wantpraktijken waarbij de kerk betrokken is geweest, te verontschuldigen. Ik vind hem één van de meest correcte pausen die er al geweest zijn, mede doordat ik hem niet zie als een conservatieve paus: hij is mee met zijn tijd en hij durft openlijk te praten over alle taboes die er in het Christendom te vinden zijn. Daarom vind ik niet dat hij zich moet verontschuldigen. Het is onmogelijk om alle mensen die met de kerk verbonden zijn te controleren. Alle mensen die betrokken geweest zijn bij de wanpraktijken zouden beter voor de spiegel gaan staan en zich zelf openlijk verontschuldigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.