actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2016, 16:31
Hanne V*n Dooren Hanne V*n Dooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 65
‘We hebben die complexe strafrechtelijke structuren zelf gewild’

‘We hebben die complexe strafrechtelijke structuren zelf gewild’

Volgens minister van Justitie, Koen Geens (CD&V), zijn het vijgen na Pasen om nu te zwartepieten over wie de terroristen dinsdag had moeten stoppen en de hooligans op het Beursplein zondag. ‘De vijand zit voor zover ik weet nog altijd in Syrië’, zegt minister Geens op Radio 1 in het programma De Ochtend. ‘Laat ons dat niet vergeten en nu zeer lucide en daadkrachtig te werk gaan.’

‘We moeten hard en snel doorwerken’

Dat minister van Binnenlandse Zaken, Jan Jambon (N-VA), net nu oproept om de wet Le Jeune (voor strafvermindering) te herzien, ziet Geens niet als een echt probleem. ‘Ik heb zelf ook al voorgesteld om in plaats van minimum één derde van de straf uit te zitten naar een systeem te gaan waarbij minstens de helft moet worden uitgezeten. Als Jambon zegt dat hij veroordeelden minstens vier vijfde van de straf uitgezeten wil zien, dan zeg ik dat ik opensta voor een dialoog.’

‘Maar nu moeten we ons vooral toeleggen op het vinden van de terreurverdachten die nog op vrije voeten zijn. Het is geen prettige gedachte dat deze mensen nog niet zijn gevat. Daarom moeten we hard en snel doorwerken. Ik neem aan dat alle onderzoeksrechters en betrokkenen hun taak naar behoren uitvoeren en dat er belangrijke stappen vooruit zijn gemaakt sinds vorige week. Alle mensen werken naarstig verder en mogen nu zeker niet gedemoraliseerd worden. Dat heeft geen enkele zin’, stelt de minister van Justitie.

Complex
Dat de nadruk op meer samenwerking moet liggen, is ook voor Geens evident. En hoewel hij openstaat voor dialoog, ziet de minister geen heil in een onmiddellijke en ingrijpende hervorming van de bestaande strafrechtelijke structuren.

‘Laat ons nu werken met de bestaande structuren en elkaar goed informeren. Ik weet dat de structuren ingewikkeld zijn, maar we hebben ze wel zelf zo gewild. België, en trouwens ook Europa, kiezen voor het principe van de subsidiariteit. En dat biedt ook kansen. Ik wil erover nadenken, over hervormingen, maar laat ons nu eerst al die wrevel die er geweest is, niet opnieuw oppoken en ons focussen op de échte vijand, Islamitische Staat.’

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160329_02207816
Datum: 29/03/2016
Eigen mening: Ik ben het volledig eens met Koen Geens wanneer hij zegt dat we eerst de ontsnapte terreurverdachten moeten vinden vooraleer we gaan discussiëren over de wet Le Jeune. Daarnaast ben ik ook van mening dat we best nog even kunnen wachten met het aanduiden van 'een schuldige'. De feiten zijn gebeurd, wat ik zeer betreur, maar op dit moment moeten we de terreurverdachten zo snel mogelijk zien te vinden. Met andere woorden moeten we eerst het probleem oplossen, vooraleer we gaan kijken waarom het probleem zich heeft voorgedaan. Wanneer we het probleem hebben opgelost, kunnen we nadenken waarom het zich heeft voorgedaan, zodat we het in de toekomst kunnen vermijden. Zoals Geens aanhaalt, moeten we ons nu eerst focussen op de échte vijand, de Islamitische Staat, alvorens we we andere dingen gaan ondernemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.