actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 17:08
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Brusselse rechtbank geeft Privacycommissie gelijk in zaak tegen Facebook

Brusselse rechtbank geeft Privacycommissie gelijk in zaak tegen Facebook

Facebook moet stoppen met het volgen en registreren van het internetgebruik van personen die surfen vanuit België en die daarvoor geen toestemming hebben gegeven. Dat heeft de rechtbank van eerste aanleg beslist in de zaak die de Privacycommissie had aangespannen tegen de sociale netwerksite.

Van de kortgedingrechter van de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel moet Facebook binnen de 48 uur stoppen met het volgen en registreren van het internetgebruik van personen die surfen vanuit België. Als Facebook dat niet doet, is het een dwangsom van 250.000 euro per dag schuldig aan de Belgische Privacycommissie.

De rechtbank maakt bezwaar tegen de cookies die Facebook plaatst om bij te houden dat de internetgebruiker ooit langskwam op een Facebook-pagina, bijvoorbeeld van een vriend, maar ook van een winkelketen, een politieke partij, een zelfhulpgroep of een andere vereniging. Facebook registreert zo mogelijke interesses en voorkeuren van de internetgebruiker. Deze cookies blijven twee jaar bestaan en Facebook blijft in die periode informatie verzamelen over de Facebook-pagina's die de surfer bezoekt of welke andere websites hij raadpleegt die hij kan ‘liken’ of aanbevelen aan andere facebookgebruikers.

Volgens de kortgedingrechter verzamelt Facebook daarbij persoonsgegevens. Die mogen volgens de Belgische Privacywet alleen maar gebruikt worden als de surfer daar ondubbelzinnig toestemming voor gegeven heeft. Bij het aanmelden op de sociale netwerksite wordt die toestemming gegeven, maar dat geldt dus niet voor internetgebruikers die geen Facebook-account hebben.

Bron: De Standaard, 09/11/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151109_01962001

Eigen mening: Weeral komt Facebook in de krant te staan door het schenden van privacy. Het is al weer het zoveelste verhaal. We worden het al een beetje gewoon. Alleen nu komt het echte gevaar van internet naar boven. Als Facebook al zelfs gebruik maakt van gegevens door mensen die niet eens een Facebookaccount hebben, dan kan je u wel voorstellen wat een professionele hacker wel niet kan. Ik ben redelijk op de hoogte van het hele internetgebeuren, maar dit is toch iets dat ik nog niet wist. Facebook kan natuurlijk de gegevens van Facebookgebruikers zien, net zoals Google dat van je zoekresultaten kan. Maar een organisatie als Facebook die je privacy buiten Facebook al kan zien? Ik denk dat er werk moet gemaakt worden van een strenge hervorming omtrent privacy, want als het al de zoveelste keer is dat Facebook voor het gerecht moet komen, dan bewijst dat dat er geen goed beleid gevoerd wordt omtrent internet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2015, 18:22
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik heb ook de indruk dat we ons blijkbaar voor het grootste deel maar neergelegd hebben bij het feit dat Facebook (en zoals Jorn aanhaalt, praktisch eender wie met slechte bedoelingen) héél veel over ons te weten kan komen door ons internetgebruik én hier ook een hoop mee kan doen en verdienen.
Eerlijk gezegd maak ik mij er ook niet meer al te druk in. Ja, Facebook kan zien wat ik allemaal doen, en er zijn er waarschijnlijk nog. Dat is nu eenmaal één van de nadelen van jarenlang gratis gebruik maken van hun diensten zonder hier al te veel stil bij te staan, misschien. Ik vind het jammer dat zo'n bedrijf zoveel macht heeft, maar ik vrees dat dit nu eenmaal is waar we naartoe gaan.
Waar ik me wel vragen bij stel, is wat er gebeurt met die boetes die de Belgische Privacycommissie gaat innen. In principe is er toch een inbreuk geweest tegenover ons, de burger? Waarom moet Facebook dan gigantische bedragen betalen aan een onafhankelijke organisatie, en wat doet deze organisatie met dit bedrag? Uiteraard geen probleem als dit gebruikt wordt om verdere privacyproblemen te bestrijden, maar ik ben op mijn hoede voor firma's die 'met oog op het goede' veel meer geld binnenhalen en miserie veroorzaken dan ze doen uitschijnen (Sabam dus).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.