actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 20:05
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Commissaris kinderrechten wil dat kinderen 31 minuten meer speeltijd krijgen

Veertien Vlaamse kinderrechten- en jeugdactoren pleiten samen voor 31 minuten meer speeltijd voor kinderen per dag. Dat heeft het Vlaamse Kinderrechtencommissariaat in een persbericht bekendgemaakt. .

"Kinderen hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen en goed te voelen, en spel speelt daarbij een cruciale rol", zegt de Vlaamse Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen.

Het recht op spel van kinderen staat onder druk, zowel thuis, op school als in de buurt, zo klinkt het. Door oninteressante, ongezonde of gevaarlijke omgevingen om te spelen en het uitsluiten van kinderen uit de openbare ruimtes. Maar ook door de druk op schoolse resultaten en door de overdreven gestructureerde agenda's met verplichte bezigheden.

De Vlaamse Kinderrechtencommissaris roept daarom op tot 31 minuten meer speeltijd voor kinderen op school, thuis en in de buurt. "Alle directe omgevingen van kinderen moeten het recht op spel ernstig nemen", zegt hij. "We roepen gemeenten, scholen en ouders op om charters daarover te ondertekenen."

Het VN-Comité voor Kinderrechten publiceerde in april 2013 een "Algemene Commentaar" bij het "Recht op spel", artikel 31 van het Kinderrechtenverdrag. Daarin benadrukt het VN-Comité de ernst van het recht op spel.

Artikel 31 wordt gesteund door de Gezinsbond, het Kinderrechtencommissariaat, Vlaamse Kinderrechtencoalitie (Kireco), Vernieuwing in Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen (VBJK), Centrum Informatieve Spelen en het Goe Gespeeld! netwerk: Vlaamse Dienst Speelpleinwerk (VDS), De Ambrassade, VVJ, KLJ, Scouts & Gidsen Vlaanderen, Mediaraven, Karuur, KSJ KSA VKSJ en Chirojeugd Vlaanderen.

"Op 19 mei op de Speeldag in Mechelen vragen we reacties van kinderen zelf aan de hand van een spel", besluit Vanobbergen.

bron: De Morgen, 16/05/2013

Onze Vlaamse kinderen moeten al heel vroeg naar school. Onze maatschappij en daardoor ook ons schoolsysteem is gericht op presteren. Vele kinderen hebben last van druk, stress en schoolmoeheid. Ik vind het dan ook een goed idee dat kinderen meer ontspanning zouden krijgen en meer zouden kunnen spelen. Spel is nu eenmaal ook educatief en kan kinderen bepaalde vaardigheden bijbrengen die ze zelfs niet op school zien. Ik vind dit een mooi initiatief en hoop dat het wordt goedgekeurd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 20:19
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik ben het volledig eens met Elien. Onlangs zag ik op TV een documentaire over kinderen die al van in de kleuterklas sessies volgen om te kunnen ontstressen. Dan vraag ik mij af, waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Kleuters en lagereschoolkinderen zouden geen zorgen mogen hebben. Het inlassen van langere pauzes lijkt mij ook een goed idee om hierin toch al een beetje te compenseren. Kinderen moeten kunnen spelen (dat is tegelijk ook iets om stress mee weg te werken) en ik denk dat een tien-tal minuutjes tussen de lesblokken echt te weinig is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 20:58
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Ik vind het zeker en vast een goed streefdoel. Zoals Elien al zegt, leren kinderen ook bepaalde vaardigheden bij als ze alleen of met meerdere kinderen aan het spelen zijn. Wel zou ik het negatief vinden als kinderen langer op school zouden moeten blijven omdat de speeltijd verlengd wordt. En... waarom het huiswerk niet afschaffen of verminderen (vooral in het lager onderwijs)? Dit zou al heel wat speeltijd creëren. Kinderen zitten van 's morgens tot 's avonds op school en moeten hierna nog eens achter de boeken kruipen. Dat vind ik vooral in het lager onderwijs overbodig. Uiteraard moeten jongeren wel kunnen leren om later ook verder te kunnen studeren. Maar dit kan even goed langzaam opgebouwd worden in het secundair onderwijs. Het voorkomt schoolmoeheid en is naar mijn mening daarom niet slechter voor de ontwikkeling van het kind.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2013, 22:58
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ook ik sta volledig achter dit voorstel. Ik ga af en toe babysitten en als ik kijk hoeveel huiswerk de kinderen tegenwoordig hebben, soms echt schandalig. Dit gaat dan nog over kinderen van de lagere school die op woensdagnamiddag en zaterdagen vaak geen tijd hebben voor hobby's en andere ontspanning. In het middelbaar wordt dit er in ieder geval niet beter op, integendeel. Kinderen moeten op school goed presteren en worden vaak onder druk gezet, waardoor er minder oog is voor vrije tijd en kinderen sneller schoolmoe worden. Als 31 minuten extra speeltijd dit kan tegengaan vind ik dit dus zeker de moeite waard. Een kind moet immers een kind blijven...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 09:28
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Dit is inderdaad een goed voorstel maar moeten de lln dan ook niet langer naar school? 31 minuten meer speeltijd, betekent ook dat de lln bijvoorbeeld tot 16u30 naar school moeten in plaats van 16 uur. Misschien moeten we een halfuur meer speeltijd geven en een halfuur minder les. Ik vind het wel een goed initiatief maar de lln gaan dan waarschijnlijk langer naar school moeten gaan en ik denk niet dat de lln en de lkr daarop zitten te wachten...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.