actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2010, 09:40
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Ziekenhuizen zetten massaal illegaal bewakers in

Ziekenhuizen zetten massaal illegaal bewakers in

- Zaterdag 20/11/10
- Bron: www.demorgen.be

Zo'n 81 procent van de ziekenhuizen zet bewakingsagenten in waar dit twee jaar eerder nog ongeveer 65 procent was, zo blijkt uit de Ziekenhuismonitor 2010.

Meer agressie en diefstal
In de bevraagde ziekenhuizen namen de gevallen van agressie en diefstal in de kamers toe. Maar bij een controle bij 15 ziekenhuizen blijkt een derde geen toestemming te hebben om de bewakingsagent in te zetten, zo melden de Concentra-kranten vandaag.

Niet in orde
Ziekenhuizen kunnen ziekenhuisstewards, die door de overheid betaald worden, inzetten, of kiezen voor zelf opgeleide bewakers. In beide gevallen is een licentie van Binnenlandse Zaken nodig. De FOD controleerde al 15 ziekenhuizen met dergelijke bewaking: een derde was niet in orde. In december volgen nog vijf controles. Er zijn ook grote ziekenhuizen zoals het UZ Gent die met een privé-bewakingsfirma werken. (belga/ep)

Als je kijkt naar hoe het gedrag van mensen in onze maatschappij stilaan evolueert, vind ik het niet verwonderlijk dat ziekenhuizen zoveel bewakers inzetten. Mensen worden immers veel mondiger en meer en meer assertief. Door het “dikke ik” fenomeen gaan mensen ook steeds meer claims hebben, en bijvoorbeeld in een ziekenhuis niet slechts de “verwachting” hebben dat de dokter je komt helpen, maar dit omzetten in de “claim” dat de dokter je moet komen helpen. Dit gaat ook steeds verder: de dokter moet je onmiddellijk komen helpen, mensen hebben al vooraf een diagnose in hun hoofd die de dokter moet stellen, de dokter moet en zal die specifieke behandeling doen,… Wanneer er iets niet loopt zoals het “hoort”, kunnen de gemoederen hoog oplopen. Bovendien neemt ook het aantal diefstallen in de kamers toe. Het wordt nu bijvoorbeeld al zo erg dat het ziekenhuispersoneel uitdrukkelijk aan patiënten vraagt tijdens een operatie zo goed als niets anders dan alleen maar je kleren op je kamer te laten liggen. Een bril moet je bijvoorbeeld al echt verstoppen in een kastje, of het is mogelijk dat de bril er niet meer ligt na de operatie. Dit vind ik persoonlijk een brug te ver: als er ergens een sfeer van respect en vertrouwen moet heersen, dan is dat toch zeker in een ziekenhuis, waar mensen erg kwetsbaar zijn. Daarom kan ik er volledig inkomen dat er massaal extra bewakers worden ingezet. Natuurlijk is een ziekenhuis geen gevangenis, en dus ben ik van de mening dat er inderdaad een vorm van controle op de bewakers moet zijn en deze bijgevolg niet zomaar illegaal aangesteld mogen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2010, 10:42
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik heb het afgelopen jaar een lange tijd in het ziekenhuis doorgebracht, en ik zou graag eventjes willen vermelden dat ik het niet eens ben met al de punten die je daar vermeld hebt.

Als je in een ziekenhuis ligt voor een bepaalde behandeling waarbij je de dokter dagelijks moet zien om bepaalde informatie te krijgen over wat er allemaal staat te gebeuren, is het dan niet normaal dat men gaat ''claimen'' dat de dokters hen moet komen spreken? Vaak zijn er tijdens mijn behandeling dingen gebeurt die mogelijk maar daarom niet verwacht waren. De gemoederen lopen niet noodzakelijk hoog op, maar als patiënt wil je graag wel wat verduidelijking over wat er allemaal met je lichaam aan de hand is.

Het ziekenhuis waar ik een tijd heb in doorgebracht heb ik amper bewakingsagenten gezien. Natuurlijk zou dit wel eens van afdeling tot afdeling kunnen variëren. Een sfeer van vertrouwen en respect zou in een ziekenhuis moeten heersen zoals je daar zegt, maar om dergelijke dingen te hebben zal je al gauw naïef genoemd kunnen worden. In sommige gevallen voelen patiënten zich eerder een nummer als een menselijk wezen van vlees en bloed, en dat kan op zich al vele frustraties uitlokken.

Zelf ben ik nooit iets in het ziekenhuis kwijt geraakt, noch is er ooit iets van mij gestolen geweest. Als men zakdoeken of dergelijke spullen mee naar huis neemt (als patiënt) om dat deze al geopend waren en het in de prijs van je verblijf inbegrepen zou moeten zijn, dan vind ik dat normaal. Maar zoals ik al zei, in het ziekenhuis waar ik mijn tijd heb doorgebracht heb ik nooit iets vernomen van diefstal. Ik zeg niet dat het nergens zal gebeuren, maar als mensen al gaan stelen van zieke patiënten weet ik niet of je nog veel lager kan vallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.