actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2015, 13:11
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Tot 700 euro minder pensioen in België dan in buurlanden

Tot 700 euro minder pensioen in België dan in buurlanden

Ons wettelijk pensioen ligt tot 700 euro lager dan dat in onze buurlanden. Vooral de Nederlanders en de Fransen boeren beter. "En dat heeft niets met langere loopbanen te maken", stelt docent pensioenrecht Kim De Witte (KU Leuven) in Het Laatste Nieuws.

Een werknemer die exact even lang gewerkt heeft en exact evenveel verdiend heeft, krijgt in ons land het laagste wettelijke pensioen van de regio: 1.155 euro bruto per maand. In Duitsland ligt het bedrag 11,66 % hoger, in Luxemburg 42% en in Frankrijk 43 %. In Nederland - waar een aanvullende pensioenverzekering evenwel verplicht is - krijgen werknemers op rust zelfs 66% meer: 1.861 euro bruto. Dat heeft Kim De Witte, docent pensioenrecht aan de KU Leuven, berekend.

De reden ligt volgens De Witte niet bij de langere loopbanen in de buurlanden, zoals vaak wordt gesteld. "Mijn onderzoek toont aan dat dat niet de reden is. Bovendien staven cijfers van Eurostat dat. Van de Belgische bevolking tussen 60 en 64 jaar is 22,8% aan het werk, tegenover 22,9% in Luxemburg, 23% in Oostenrijk en 23,3% in Frankrijk. De boosdoener is de Belgische pensioenwetgeving. Die is veel minder gunstig in vergelijking met onze buurlanden." De oplossing? "Het versterken van de wettelijke pensioenen", zegt De Witte. "En dat is echt wel betaalbaar, het is een kwestie van keuzes maken." Pensioenminister Daniel Bacquelaine (MR) erkent dat België lage pensioenen heeft. "We maken er werk van."

Bron: DM, 18 april 2015

Mening:
Dat pensioenminister Daniel Bacquelaine zo snel inpikt op het onderzoeksresultaat van Kim De Witte vind ik zeer goed. Het is als Belg namelijk niet fijn om te horen dat je voor dezelfde loopbaan in ons land minder pensioengeld ontvangt dan inwoners van onze buurlanden.

De Wittes oplossing lijkt me redelijk haalbaar. Volgens mij draait het inderdaad niet enkel om budget, maar vooral om de juiste keuzes te maken. In mijn ogen wordt er namelijk nog te veel geld uitgegeven aan doeleinden die het leven van de gemiddelde Belg er niet beter op maken.

Zo krijgt de burgemeester van mijn dorp, Kristof Hendrickx, bijvoorbeeld plotseling een bureau van 13 000 euro. Ik kan me inbeelden dat dat voor hem zeer welkom is, maar in kan me niet inbeelden dat dit een verschil zal maken voor de inwoners van ons dorp. De gemiddelde gepensioneerde inwoner zal blijer zijn met bijvoorbeeld 20 euro extra pensioenuitkering dan dat de burgemeester een bureau krijgt van 13 000 euro.

Een voorbeeld op grotere schaal zijn dan weer de besparingen die worden doorgevoerd binnen het onderwijs. Dat is namelijk de doelgroep waarin juist geïnvesteerd zou moeten worden. Zij zijn de toekomst. Wat uiteraard niet wilt zeggen dat ik het goedkeur dat Belgische gepensioneerden met 700 euro minder pensioenuitkering moeten rondkomen dan onze gepensioneerde Noorderburen. Het is van belang dat er voldoende budget wordt gegeven aan doeleinden die er echt toe doen.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 18th April 2015 om 13:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.