actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2014, 10:39
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Jonge delinquenten worden later criminelen

Negen op de tien van de minderjarige delinquenten die uit handen worden gegeven, recidiveren. Dertien jaar later hebben ze gemiddeld negen veroordelingen opgelopen. Een derde zit al de helft van zijn volwassen leven in de gevangenis.

An Nuytiens en Yana Jaspers, van de Vrije Universiteit Brussel, onderzochten alle dossiers van uithandengeving van 1999 tot 2001 in de arrondissementen Antwerpen, Bergen, Brussel, Charleroi en Mechelen, goed voor 210 jongeren.

‘Het gaat met het overgrote deel van die jongeren niet goed’, zegt Nuytiens in de ochtendkrant van De Standaard. ‘De uithandengeving betekent niet bepaald het einde van hun gerechtelijk traject. Negen op de tien hebben geen blanco strafblad meer. Het aantal veroordelingen schommelt tussen de één en 32, met een gemiddelde van negen.’

De onderzoeksters gingen ook na voor welke feiten de jongvolwassenen veroordeeld werden en keken daarvoor naar de laatste veroordeling. Diefstal komt het meeste voor (38,4 procent). Moord, doodslag en verkrachting maken 9,3 procent uit.

Bron:
De Standaard, 27/10/2014

Eigen mening:
Ik vind het cijfer betreffende het aantal jongeren die iets mispeuterd hebben en vervolgens, na vrijlating, terug hervallen in dergelijk gedrag enorm. Minderjarige die schuldig zijn aan een (kleine) diefstal, moord, doodslag of verkrachting, moeten naar mijn mening na vrijlating goed opgevolgd worden. Misschien lijkt het heel onrealistisch wanneer we deze cijfers zien om zo'n opvolging te doen, maar ik denk dat de cijfers toch wel alarmerend genoeg zijn om ons wakker te schudden. Misschien moeten deze jongeren in een soort van therapie, om te leren dat dergelijk gedrag echt niet geaccepteerd wordt in onze maatschappij. Want ik denk dat eens je zo'n daad gepleegd hebt, de "verleiding" inderdaad groot is om hierin terug te hervallen. Minderjarige die dergelijke feiten gepleegd hebben, hebben het volgens mij zeer moeilijk om terug aanvaard te worden in de maatschappij. Zowel door familie, vrienden, scholen, ... Naar mijn mening is het belangrijk hier veel aandacht aan te besteden met het oog op een beter functioneren van deze jongeren in de maatschappij, naar de toekomst toe.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 27th October 2014 om 11:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2014, 12:43
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Het cijfer van het recidivisme bij jongeren is verontrustend hoog. Je hoort vaak dat deze jongeren hervallen, maar ik snap niet waarom deze jongeren dan niet beter begeleid worden. Deze jongeren worden vaak verstoten door de maatschappij waardoor ze niet weten hoe ze in deze maatschappij moeten functioneren. Daarom is het belangrijk dat deze jongeren worden opgevangen nadat ze hun straf hebben uitgezeten. Ze moeten leren om terug te functioneren in de maatschappij. Het is belangrijk dat deze jongeren weten dat ze nog een plaats hebben in onze samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.