actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2015, 12:07
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Meer mannen kiezen voor job in de zorgsector

Meer mannen kiezen voor job in de zorgsector

Mannen zijn aan een opmars bezig in de zorgsector, maar globaal gezien blijft het aandeel mannelijke studenten te laag. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams Zorgambassadeur Lon Holtzer, die meegedeeld worden door de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen (CD&V).

Het aantal geregistreerde verpleegkundigen in Vlaanderen tussen 2010 en 2014 vertoont een stijging van bijna dertien procent, van 110.129 naar 124.067. Daarvan is 86 procent vrouw, maar de mannelijke verpleegkundigen stijgen van 14.773 naar 16.919, of een stijging met 14,5 procent.

Ook in de gezinszorg is er een opmerkelijke toename van het aantal mannen; tussen 2004 en 2014 steeg het aantal mannelijke werknemers in deze sector met veertig procent. De vrouwelijke studenten zijn echter nog steeds in de meerderheid, behalve in de opleidingen maatschappelijke veiligheid en orthopedie.

Eind 2011 ging de campagne ‘Een zorgjob - ik ga ervoor’ van start. Die zorgde voor een positief effect in de zorgsector: er was een duidelijk verhoogde instroom in zo goed als alle zorg- en welzijnsopleidingen. Dat leidde tot 21 procent meer gekwalificeerde zorgverleners in vier jaar tijd, zo blijkt uit het verslag.

Het globale aantal vacatures in zorg en welzijn neemt opnieuw licht toe in vergelijking met 2013, door de toenemende vergrijzing en de stijgende zorgnood bij de bevolking. Tegen 2020 is er nood aan 30.000 zorgverleners extra. De werkzekerheid in de sector blijft gegarandeerd.

bron: De Standaard, 7 november, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151107_01959570

mening: Ik vind het goed dat er steeds meer mannen in de zorgsector komen. Ik vind het namelijk onzin dat er in onze maatschappij een verdeling gemaakt wordt in mannelijke en vrouwelijke jobs. Ik vind het belangrijk dat iedereen een job doet die ze graag doen. Ik vind dan ook dat wij als maatschappij hiervan moeten afschaffen. We zien bijvoorbeeld ook dat de hogere functies meestal vervuld worden door mannen. Dit vind ik fout we moeten niet naar het geslacht kijken, maar naar de capaciteiten van de persoon in kwestie. Het onderverdelen in mannelijke en vrouwelijke jobs was misschien iets van vroeger. Wordt het eens geen tijd dat we hiervan afstappen?

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 7th November 2015 om 12:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2015, 14:17
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meer mannen in de zorg

Net zoals Pauline vind ik het leuk om te lezen dat er meer mannen in de zorg terecht komen. Net zoals Pauline aanhaalde, is het belangrijk dat je doet wat je graag doet. We moeten allemaal langer werken en dan is het naar mijn mening van hoogst belang dat we een job uitoefenen die we willen uitoefenen. Mensen worden nog vaak beïnvloed door hun naaste omgeving en de maatschappij. Als een klein meisje vertelt dat ze later bij de brandweer zou willen werken, dan wordt daar soms nog steeds mee gelachen. Als een kleine jongen zegt dat hij graag kapper zou willen worden, dan wordt er soms eveneens mee gelachen. Waarom? Ik vind het belangrijker dat mensen gelukkig zijn door te doen wat ze willen doen dan dat ze minder gelukkig zijn omdat ze leven naar de verwachtingen van onze maatschappij. Iedereen is wie hij is en ik vind dat iedereen zich volop moet kunnen ontwikkelen, uitgaande van de eigen talenten. Naar mijn mening kunnen mannen minstens zo goed functioneren in de verpleegkunde als vrouwen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2015, 15:55
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik vind het zeer positief om dit te lezen. De onderverdeling tussen mannen en vrouwen beroepen vind ik niet kunnen. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en zijn interesses. Het is belangrijk dat je als persoon daarin kan uitblinken en een beroep kan doen dat je graag wilt doen.
Dankzij de campagne die er gevoerd is, zijn er nu meer inschrijvingen van mannen voor een opleiding in de zorgsector. Dit heeft alleen maar voordelen vind ik. Zij kunnen net zoals vrouwen goed omgaan met mensen en kunnen ook zachtaardig zijn. Maar het meest positieve waar ik aan denk is het lichamelijke. Als ik dan kijk naar bejaardenzorg, die fysiek zeer zwaar is, kan ik mij voorstellen dat vrouwelijke verpleegsters blij zijn dat er mannen in hun team zitten. Zij hebben waarschijnlijk meer kracht om een patiënt op te tillen uit bed of hen te helpen bij het aan- en uitkleden.

Vanuit mijn standpunt als vrouw vind ik wel dat er ook campagne gevoerd mag worden om 'mannenberoepen' aantrekkelijker te maken. Zo is de bouwsector volgens de samenleving weggelegd voor mannen. Veel vrouwen die graag met hun handen bezig zijn en graag willen werken in de bouwsector worden vaak tegengehouden door de vooroordelen die andere mensen hebben denk ik.

De campagne die gevoerd is rond de zorgsector is een stap in de goede richting, maar ik zou graag hebben dat die stap ook gezet kan worden naar de bouwsector.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.