actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2011, 15:17
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
[B]Tieners drinken steeds minder alcohol[/B]

Tieners drinken steeds minder alcohol

Tieners drinken steeds minder alcohol. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) over het schooljaar 2009-2010. Zo gaf bijna de helft van de jonge tieners (12 tot 14 jaar) aan nog nooit bier, wijn of andere alcoholische dranken te hebben genuttigd. Tijdens het schooljaar 2000-2001 was dat slechts 20 procent. De reden waarom jongeren alcohol drinken, is dan weer wel onrustwekkend.

Niet alleen bij de jonge tieners, maar ook bij de jongeren tussen de 15 en de 18 jaar hadden er minder ooit al alcohol gedronken, al is daar de evolutie minder opvallend. In 2001 had bijvoorbeeld nog ruim 95 procent van de 17- en 18-jarigen al eens een glaasje gedronken, in 2010 was dat gezakt naar zo'n 90 procent.

Rage alcopops

Marijs Geirnaert, directrice bij de VAD, ziet enkele oorzaken voor die daling. 'Eerst en vooral zijn er de sensibiliseringscampagnes om te vermijden dat jongeren te vroeg met alcohol beginnen. Wij denken dan ook dat het echt geholpen heeft om al die jaren te blijven hameren op het feit dat alcohol onder de zestien niet kan.'

Maar een tweede, misschien nog belangrijkere oorzaak is dat de rage van de alcopops, zoals Bacardi Breezer en Smirnoff Ice, voorbij is. 'Tien jaar geleden waren die alcopops enorm populair op fuiven en feestjes, nu totaal niet meer', luidt het bij de VAD.

De strengere wetgeving op de verkoop van alcohol aan minderjarigen heeft volgens Geirnaert nog geen effect. 'Die wetgeving dateert maar vanaf begin 2010, terwijl onze cijfers toch over een groot deel van 2009 gaan en we ook de vorige jaren al een daling opmerkten. Als we volgend jaar opnieuw een bevraging doen, zal die wetgeving wel duidelijker zichtbaar moeten zijn in de cijfers', luidt het.

Reden tot paniek?

De redenen waarom jongeren drinken, baren wel kopzorgen. Zo geeft 15 procent van de minderjarigen aan dat ze alcohol drinken 'om dronken te worden'. Nog een groot deel drinkt dan weer 'omdat ze zich niet goed voelen' en 'om de ellende te vergeten'.

Een klein deel drinkt zelfs 'puur uit verveling'. 'Gelukkig is het Engelse en intussen ook Nederlandse fenoneem van comadrinken nog niet echt overgewaaid naar België', zegt Geirnaert. 'Als die verontrustwekkende trend toch ingang vindt in ons land, zullen we veel meer kinderen op spoed zien belanden. En dat wil toch niemand', besluit de VAD-directrice.

Bron: Het Nieuwsblad, woensdag 16 november 2011, 14u30, http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20111116_015

Mening: Eindelijk nog eens positief nieuws over de jeugd van tegenwoordig in de kranten! Ik merk die evolutie ook wel zelf op. Jonge tieners gaan wel regelmatig weg, maar daar hoeft niet altijd drank bij te horen. Meer en meer jongeren beseffen dat je je ook kan amuseren zonder alcohol.
Anderzijds vind ik wel dat de jongeren die al wel alcohol drinken, sneller de overstap maken naar wijn en sterke dranken. Terwijl ik het vroeger gewoon hield bij een pintje of een kriek, proberen de jongeren nu veel vroeger cocktails. Die zijn erg zoet en worden dus makkelijk binnen gegoten.
Daarom zijn de nieuwe acties waarbij je een gekleurd bandje krijgt afhankelijk van je leeftijd een goed initiatief. Als jongeren echt aan drank willen geraken, vragen ze het wel aan oudere vrienden, maar toch is het een duidelijk signaal. Zo worden ze er iedere keer weer op attent gemaakt dat het eigenlijk niet toegestaan is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2011, 16:39
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Thumbs up

Ik ben ook zeker en vast blij dit te lezen. Om eerlijk te zijn baarde ik mij al zorgen over het alcoholgebruik bij jongeren. Met jongeren bedoel ik kinderen van 14 tot 18 jaar. Als ik uitga naar een fuif, discotheek, café,... dan zie ik vaker en vaker meer jongere kinderen. Dan heb ik het over veertienjarigen die om 3uur 's nachts nog steeds ronddwalen op een fuif. Maar het is niet persé dat wat me verontrust, maar wel het feit dat je ze dan vaak ziet rondlopen met alcohol in de handen. Zelfs op straat zie ik soms groepjes jonge tieners met een fles drank over straat lopen. Dat gaat me wat te ver... Er moet een besef zijn dat alcohol niet zomaar een drankje zoals een colaatje is. Jongeren moeten bewust zijn van de gevaren. En niet alleen de gevaren van dronken worden, maar ook de gevaren op lange termijn.

Het bewust maken van jongeren is voor een groot deel de taak van de ouders. Zij moeten erop hameren dat overmatig alcoholgebruik schadelijk is. Maar naast de ouders kunnen ook de school en verschillende sensibiliseringscampagnes zeker en vast helpen. Dat blijkt nu dus uit dit artikel. Nadat ik het bericht gelezen heb ben ik toch al iets 'geruster' dat het toch niet de slechte kant opgaat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th November 2011, 17:04
Bart.Rijmenams Bart.Rijmenams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 25
beste mensen, ik trek de echtheid van dit artikel ten zeerste in twijfel. het is aan de jongeren zelf gevraagd,, komaan welke veertienjarige gaat eerlijk zeggen dat hij of zij elk weekend wasted in de goot beland?? juist, GEEN ENKELE!!!! dus twijfels slaan al toe, als ik uitga zie ik elke kleine met een pint of erger in de hand, ik heb nog geen enkel kindje met een colaatje zien staan op een fuif, en dan het systeem met de bandjes, zever is het. op grote festivals wordt het systeem nog redelijk toegepast maar we zien dat bij kleine fuifjes steeds meer kleine kinderen binnen geraken en toch een bandje van zestien+ aanhebben. je ziet ik trek dit artikel dus ten zeerste in twijfel en dan zwijg ik nog over het feit dat 10-jarigen blijkbaar ook al binnen mogen op fuifjes... ik ben het dus helemaal niet eens!!
en dat spijt me zeer hard!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th November 2011, 17:50
Jens.engelen Jens.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 28
Ik ben het meer eens met Bart.

Het verwondert mij echt dat er wordt gezegd dat de jongeren tegenwoordig minder alcohol drinken. Er wordt vroeger en vroeger alcohol gedronken als ik naar mijn eigen ervaringen kijk. Als ik nu rondkijk als ik op café zit, of als ik op stap ga, dan zie ik veel meer "kindjes" met alcoholische dranken. Het verontrust me ook dat Bart iets zegt van "10-jarigen". Al twijfel ik hier toch ook wel aan. Dit kan ik moeilijk geloven.

Het gaat me ook niet alleen over de "kindjes", maar ook over jongeren van onze eigen leeftijd. Er is helemaal niets mis mee als je eens een pintje drinkt, maar ik zie toch dat de mate waarmee gedronken wordt, groter en groter wordt.

Naar mijn mening doet iedereen zijn eigen goesting hiermee, maar ik ga niet mee in deze "trend". Laten we allemaal een beetje minder drinken en een beetje meer sporten! Dit is ook goed voor je sociale leven..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th November 2011, 18:09
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Volgens mij is en zal dit onderwerp altijd een discussiepunt blijven.
Ik denk dat meer en meer 16-jarige er zich van bewust zijn dat alcohol slecht is voor hen en hun gezondheid.
Waar ik Bart dan wel weer volg is dat er steeds meer en meer jongere kinderen op (boerengat)fuifjes verschijnen. Die jongere kinderen voelen zich stoer, als ze op maandagmorgen in de les kunnen zeggen dat ze dit weekend toch weer 'goe scheef' liepen. Toch denk ik dat dit fenomeen zich alleen nog maar op kleine fuifjes voordoet. Zoals ik gehoord heb worden jongeren jonger dan 16 op sommige evenementen toch nog geweigerd! Wat ik dan weer een goed initiatief vindt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th November 2011, 18:43
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Was er niet net een bericht dat de student 1 op de 5 dagen zat was ?
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.