actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2015, 12:36
Steff Steff is offline
Steff.C*ambré
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 19
Gentest bepaalt welke borstkankerpatiënten zonder chemo kunnen genezen

Heel wat vrouwen bij wie in een vroeg stadium borstkanker wordt vastgesteld, kunnen een belastende chemotherapie overslaan zonder hun kans op genezing te verlagen. Een nieuwe studie toont het belang aan van een gentest die voor elke patiënt het risico peilt.
De test selecteerde heel precies een groep vrouwen wier borstkanker kan reageren op hormoonblokkerende medicijnen. Hen chemo geven zou weinig goeds doen maar hen integendeel blootstellen aan de bijwerkingen en andere gezondheidsrisico's.

De vrouwen in de studie die op basis van de test geen chemo kregen hadden minder dan 1 procent kans dat de kanker binnen de vijf jaar elders opdook, zoals in de lever of de longen.

"Beter kan je niet doen", meent dokter Joseph Sparano van het Montefiore Medical Center in New York, die de studie leidde. Een onafhankelijke expert, dokter Clifford Hudis, is het daar mee eens.

"Chemotherapie kan dat cijfer niet verbeteren. De gentest staat ons toe de chemotherapie te focussen op patiënten met een hoger risico, terwijl we de anderen de ellende kunnen besparen".

De studie, gesponsor door het Amerikaanse kankerinstituut, verscheen vandaag online in het New England Journal of Medicine en wordt vandaag ook besproken op het Europees Kankercongres in Wenen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...n-genezen.dhtml
28/09/02015

Mijn mening:
Deze "ontdekking" is een grote stap voorwaarts in onze wetenschap. Hierdoor kunnen vrouwen in hun eerste stadium borstkanker genezen worden zonder een chemotherapie en moeten deze niet een pijnlijke lijdensweg afleggen. Op het zelfde moment kan men de chemotherapie dan gebruiken voor de vrouwen die het echt nodig hebben of in een verder stadium zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2015, 17:26
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gentest bepaalt welke borstkankerpatiënten zonder chemo kunnen genezen

Net zoals Steff vind ik dit een grote ontdekking. Kankerpatiënten zien altijd op tegen een chemokuur met alle bijkomende bijwerkingen. Als een gentest uitwijst dat bepaalde vrouwen met borstkanker kunnen genezen zonder chemo, maar met een aangepaste behandeling, zal dit in zekere zin een opluchting voor hen zijn. Als de behandeling dan toch niet het gewenste resultaat bereikt kan men alsnog overstappen op chemo. Toch zou ik graag weten hoe deze gentest precies in z'n werk gaat, hoelang de resultaten op zich laten wachten en hoe betrouwbaar de test is. Deze antwoorden krijg ik niet in dit artikel, maar ik verwacht wel dat er nog meer artikels zullen verschijnen rond deze ontdekking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.