actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2012, 11:10
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Bedrijven betalen facturen slechter dan ooit

Bedrijven betalen facturen slechter dan ooit

Een recordaantal van 41 procent van de facturen tussen bedrijven onderling wordt momenteel niet op tijd of zelfs helemaal niet betaald. Zelfstandigenorganisatie NSZ trekt aan de alarmbel.
Dat blijkt uit cijfers van de driemaandelijkse betaalbarometer van het NSZ. Begin dit jaar piekte de barometer al op 40 procent, maar bij de laatste meting in augustus, zakte dat cijfer terug tot 38. 'Op drie maand tijd is het betaalgedrag tussen de bedrijven sterk verslechterd en dat is, gezien het torenhoog aantal faillissementen, meer dan verontrustend', aldus het NSZ, dat het onderzoek uitvoert bij 750 bedrijven.

De organisatie vreest dat het aantal wanbetalingen nog zal toenemen, omdat kmo's steeds minder makkelijk krediet krijgen. Uit een NSZ-onderzoek blijkt dat een derde van de ondernemers problemen heeft met bankfinanciering.

Omdat een kwart van de faillissementen het gevolg is van een overvloed aan onbetaalde facturen, vraagt het NSZ de federale regering dan ook snel werk te maken van maatregelen. De organisatie stelt voor het betalingsbevel in te voeren, en een Europese directieve die de betaaltermijnen plafonneert tot 60 dagen versneld om te zetten. Het betalingsbevel lag eerder al op de politieke agenda, maar werd door de val van de regering in 2010 afgevoerd. De Europese richtlijn over de betaaltermijnen moet sowieso voor maart 2013 worden omgezet.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121119_016

Eigen mening:
Ik vind het vrij verontrustend dat er zoveel facturen niet betaald worden. Er zijn veel faillissementen de laatste tijd, en op deze manier zullen die alleen maar toenemen. Het is positief dat het NSZ in actie is geschoten, denk ik. Hopelijk komen er ook echt richtlijnen en maatregelen. Een betalingsbevel kan inderdaad misschien een oplossing zijn. Hopelijk zullen de maatregelen er snel zijn en zullen ze ook opgevolgd worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2012, 12:08
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik begrijp dat er aan de alarmbel getrokken moet worden. Want wanneer grote bedrijven hun facturen niet meer betalen, komen ook de kleinere organisaties in de problemen. Maar ik denk dat we vooral niet mogen vergeten, hoe het komt dat deze bedrijven hun facturen niet betalen. Komt dit omdat ze moedwillig zijn of omdat ze de torenhoge kosten niet meer kunnen verwerken? Mijn ouders zijn zelfstandigen en zij hebben het vaak over de vele kosten die ze hebben. Bijdragen die er elke maand weer zijn. Misschien kan de regering dit probleem beter aanpakken. Zo is er veel meer kans voor de bedrijven om te overleven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.