actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2014, 10:45
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Positieve waarschuwing op pakje sigaretten loont

Positieve waarschuwing op pakje sigaretten loont

Welke waarschuwing op sigarettenpakjes overtuigt rokers het best om te stoppen met roken: een boodschap die herinnert aan één van de vele kwalijke gevolgen van roken, of een boodschap die één of meer gunstige effecten van rookstop belicht?


Welke waarschuwing op sigarettenpakjes overtuigt rokers het best om te stoppen met roken: een boodschap die herinnert aan één van de vele kwalijke gevolgen van roken, of een boodschap die één of meer gunstige effecten van rookstop belicht?

Dat werd onderzocht bij 740 Amerikaanse rokers die vier beelden met negatieve (roken veroorzaakt kanker) of positieve boodschappen (stoppen met roken verlaagt het risico op kanker) te zien kregen. De reactie van de rokers bleek af te hangen van de mate ze er vertrouwen in hadden dat ze zouden kunnen stoppen met roken. In zijn algemeenheid sloegen boodschappen die de gunstige effecten van rookstop belichtten, beter aan bij de rokers die dachten dat het moeilijk zou zijn om te stoppen met roken. De boodschappen die wezen op de gevaren van roken, hadden meer impact bij de rokers die ervan overtuigd waren dat ze konden stoppen met roken als ze dat zouden willen.

Negatieve boodschap

Momenteel wordt de nadruk vooral gelegd op negatieve boodschappen. De onderzoekers denken dan ook dat die boodschappen minder goed aanslaan bij rokers die ontvankelijker zijn voor positieve boodschappen. Ze raden de wetgevers dan ook aan om ook positieve boodschappen te vermelden op de sigarettenpakjes. Een subtiel mengsel van positieve en negatieve boodschappen zou volgens hen een groter aantal rokers ertoe kunnen aanzetten om te stoppen met roken.

Eén ding is zeker. Gezien de vrij zwakke resultaten van de klassieke repressieve aanpak loont het zeker de moeite om het te proberen. Dat kost immers (bijna) niets.

Bron: Knack
Datum: 15 oktober 2014
Link:http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-436859.html

Eigen mening:
Volgens mij werkt het ene wel bij een persoon en het andere niet. Sommige mensen schrikken van de negatieve boodschappen en proberen te stoppen, anderen halen kracht uit positievere boodschappen om te kunnen stoppen. In feite hangt het volgens mij vooral van de persoon zelf af, of iemand stopt met roken is een persoonlijke keuze en het moet vanuit die persoon zelf komen. Een boodschap op een pakje sigaretten helpt volgens mij bij de meeste mensen niet. Ik vind ook dat zulke boodschappen wennen; eerst is er een grote commotie rond de boodschappen, nu kijkt niemand er meer van op.

Laatst aangepast door Julie P*oost : 15th October 2014 om 10:50.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2014, 13:05
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik volg de mening van Julie. Toen de negatieve boodschappen voor het eerst op de pakjes sigaretten verschenen, zijn er zeker bepaalde mensen geschrokken. Bij andere hadden deze boodschappen totaal geen effect. Volgens mij ligt het probleem ook aan een stukje ongeloof. Vele rokers beseffen niet wat roken met hun lichaam, en met dat van anderen, doet. Andere willen niet weten wat roken teweeg kan brengen en laten de negatieve boodschappen dus niet doordringen. Ze 'weten' dat roken ongezond is, maar kunnen het toch niet opbrengen om te stoppen. Vaak is het al te laat wanneer het besef komt.
Om dit onderwerp ook te linken aan opvoeding, vind ik het persoonlijk erg dat er ouders zijn die roken en aan hun kinderen zeggen dat ze het zelf nooit mogen doen. Dit is het slechte voorbeeld geven voor kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.