actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2013, 10:15
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Drie kinderen zorgen voor meer stress dan vier

Vrouwen met drie kinderen kampen met meer stress dan mama's van vier nakomelingen, dat blijkt uit Amerikaanse cijfers. Het is dus niet zo dat de zorgen toenemen met het aantal kinderen dat je kroost telt.
Een rondvraag van Today.com bij 7.164 Amerikaanse moeders toonde aan dat de overgang van twee naar drie kinderen erg overweldigend is voor ouders omdat er dan meer kinderen dan volwassenen in het gezin zijn. Moeders laten dit gevoel los eens ze vier kinderen hebben. De gemiddelde mama geeft zichzelf op een schaal van 1 tot 10 een 8,5 qua stressniveau. 75 procent van de moeders zegt dat deze stress een gevolg is van de druk die ze op zichzelf legt en niet van anderen komt.

Loslaten
Psychiater Janet Taylor, die zelf vier kinderen heeft, legt uit waarom vier makkelijker is dan drie. "Het is gewoon onmogelijk om perfectionistisch te zijn als je vier kinderen hebt. Hoe groter je gezin, hoe zelfzekerder je wordt over je opvoedingskwaliteiten, je moet het dan los laten. Je huis babyproof maken, is minder belangrijk na een derde kind, dan moet je simpelweg zien te overleven. Bij vier maak je je minder zorgen om kleine details. Je bent dankbaar dat je ze allemaal op tijd op school krijgt." Mama Jill Smokler uit Baltimore heeft drie kinderen en is akkoord met de resultaten. "Van een naar twee kinderen gaan ging makkelijk, van twee naar drie was een ontzettend grote verandering. Je hebt maar twee handen, ik had er niet genoeg om al mijn kinderen vast te houden bij het oversteken van de straat."

Ontspanning is belangrijk
De 50 jarige Amerikaanse Karen Hobert Flynn leerde door van drie naar vier kinderen te gaan zich te ontspannen, iets wat veel mama's vaak vergeten. "In plaats van de perfecte lunch voor je kroost te maken, kun je beter gaan wandelen, ook al is het slechts een paar minuten. Ook moet je leren nee te zeggen. Mijn jongens mochten slechts een hobby hebben. Een even aantal kinderen heeft ook voordelen, iedereen heeft sowieso een speelmaatje."

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Re...-dan-vier.dhtml

Mening :
Ik vind het verbazingwekkend dat drie kinderen voor meer stress zorgen dan vier kinderen. De ouders vinden dat als ze drie kinderen hebben het overweldigend is, omdat er dan meer kinderen aanwezig zijn dan ouders. Maar dit is toch ook het geval als je vier kinderen hebt? Om die reden stel ik me toch een aantal vragen bij dit onderzoek. Hoe kunnen ze dit met zekerheid aantonen?

Er is hier gepeild naar het stressniveau van verschillende moeders. Een moeder geeft als verklaring dat ze stress krijgt door de druk dat ze op zichzelf legt, dus deze stress komt niet van anderen. Wat is dan het verschil tussen drie en vier kinderen als je de druk toch op jezelf legt?

Anderzijds is het inderdaad zo, dat je minder perfectionistisch bent op het gebied van je gezin. Je hebt te weinig handen om alles perfect uit te voeren of bijvoorbeeld een perfect avondmaal te maken. Op deze manier ga je met de kleinere dingen blij zijn met als gevolg dat je je gelukkig gaat voelen.

Hiernaast is er nog een groot voordeel. Elk kind heeft zijn "speelmaatje/buddy" zoals in het artikel vermeld staat. Ik ben namelijk een nakomeling van een gezin met drie kinderen. In mijn kindertijd werd er steeds één kind uitgestoten, er is altijd wel een kind dat het zwarte schaap is. Dit kind kan dan niet naar een andere broer/zus toelopen.
Wat in contrast staat als je uit een gezin komt met vier kinderen. Aangezien dit een even getal is, zullen de kinderen echter een "speelmaatje" vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2013, 11:29
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Dat was ook wat ik dacht. Ik denk dat je met drie kinderen meer stress hebt omdat er dan altijd een kind alleen gaat zijn en buitengesloten wordt. Als je vier kinderen hebt is er meer evenwicht en dan kunnen de kinderen ook beter met elkaar spelen en wordt er minder makkelijk iemand buitengesloten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.