actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2010, 21:16
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Duits-Japans astronomenteam kijkt verder dan ooit terug in de tijd

Duits-Japans astronomenteam kijkt verder dan ooit terug in de tijd

Een team van Duitse en Japanse wetenschappers heeft naar eigen zeggen verder dan ooit teruggekeken in de tijd, al was het beeld van een cluster van sterrenstelsels op 9,6 lichtjaar van ons wat wazig.
Met behulp van de Europese ruimteröntgentelescoop XMM-Newton vond een team rond Masayuki Tanala van de Universiteit van Tokio en Alexis Finoguenov van het Max Planck Instituut voor Astrofysica nabij München een cluster van sterrenstelsels waarvan het licht er 9,6 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken.

Hete gassen
Het object dateert van kort na het ontstaan van het heelal, 13,7 miljard jaar geleden. Het nieuw record verslaat het vorige met 0,4 miljard jaar. "Hoewel de röntgenstraling van het sterrenstelsel moeilijk te detecteren was, konden de vorsers duidelijk de aanwezigheid van hete gassen zien", aldus Finoguenov.

Virgo-cluster
De cluster bestaat uit volwassen en massarijke sterrenstelsels. Clusters van sterrenstelsels zijn de grote bouwstenen van de kosmos. Onze eigen Melkweg maakt deel uit van de Virgo-cluster die tot 2.000 sterrenstelsels kan omvatten. Het onderzoek is ook gedaan met de Subara-telescoop op Hawai in het bijna-infrarode licht. (dpa/ddh)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...n-de-tijd.dhtml

Mijn mening:
Ik vind het goed dat er onderzoek naar de ruimte wordt gedaan en dat de meeste landen samenwerken. Ik heb gisteren (11/05/2010) een presentatie moeten doen over de maan en mijn conclusie was dat alle onderzoeken die in de ruimte gebeuren veel te duur zijn. Daarom dat het goed zou zijn moesten alle landen samenwerken. Zo zou je het geld probleem kunnen oplossen maar ook het ecologisch probleem. Als elk land hun eigen ontdekking wil, en ze doen niks samen met de andere landen, komt er een grote vervuiling.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2010, 20:00
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 65
Ik denk zelfs dat wereldbevolking nooit optimaal zal samenwerken, zelfs niet als de mensheid acuut bedreigd wordt. Er zullen er zijn die wel bereid zijn om samen te werken, maar ook die steeds de eerste willen zijn, zoals Ief al zegt. Er is in Kopenhagen, tijdens de klimaattop, nogmaals gebleken dat er niet genoeg kan samengewerkt worden. Er werd vooraf veel van verwachter, maar het draaide uiteindelijk uit op een sisser. Er is niets verwezenlijkt gedurende die 14 dagen en dat vind ik wel behoorlijk droevig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.