actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2010, 14:16
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Elk gezin gooit jaarlijks 330 euro voedsel weg

Elk Belgisch gezin verspilt per jaar zomaar 330 euro aan voedsel. Dat is goed voor 60 kilo per jaar, of meer dan een kilo per week. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.
Uit een studie blijkt dat een tiende van het voedsel dat we in de supermarkt kopen, ongebruikt in de vuilbak verdwijnt.

Belgen staan daarmee niet alleen. Op Europees niveau wordt elk jaar 3 miljoen ton brood weggegooid. Om dat cijfer bevattelijk te maken: dat is voldoende om heel Spanje (46,6 miljoen inwoners) een heel jaar te voorzien van pistolets en stokbroodjes.

De cijfers komen er na het bericht dat medewerkers van Lidl ontslagen zijn toen ze pizza's die zouden worden weggegooid toch meenamen naar huis.

Overigens lijkt het erop dat we wel steeds minder voedsel weggooien. Uit een bevraging van Toppits uit 2008 bleek dat gezinnen maandelijks 8 kilo weggooiden. Nu is dat bijna de helft minder.

Datum: 06/11/2010
Bron: De Morgen

Eigen mening:
We gooien al minder voedsel weg, dat is al een goede zaak. Maar het blijft toch nog heel veel, iedere week een kilo voedsel. Onze consumptie maatschappij kijkt niet meer op een brood meer of minder heel spijtig want we zouden onszelf en het milieu heel wat kunnen besparen.
Mensen zouden bewuster moeten gaan winkelen. Wat ga ik deze dagen eten? En hoeveel moet ik meebrengen? Als daar al logisch over wordt nagedacht dan hoef je niet een hele hoop voedsel te kopen op de wilde weg.
Maar in winkels wordt er natuurlijk ook veel weggegooid dat wat te lang in de rekken ligt. Daar kan je als individu weinig aan doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2010, 17:00
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Eigenlijk is het spijtig om dit te moeten lezen. Er zijn zo veel mensen die honger lijden en wij, Europeanen verspillen het. Van thuis uit zijn wij wel opgevoed dat we niet met eten mochten spelen en niet morsen, daarom let ik er ook op om tijdens mijn wekelijkse kotinkopen niet te veel te kopen, de overschot neem ik wel mee naar huis. Vroeger in het middelbaar, vroeg ik ook altijd de resten mee naar huis wanneer we een kooksessie hadden gehad om het niet te moeten weggooien. Ik ben er zeker van , dat wanneer alle voedsel op aarde goed verdeeld zou zijn, er waarschijnlijk veel veel minder mensen zouden moeten honger lijden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2010, 01:02
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Voedselverspilling

Dat we in een wegwerpmaatschappij leven, was mij al langer bekend. Toch schrik ik nog van de hoeveelheid voedsel die onnodig in de vuilnisbak terecht komt. Wetende dat er vele mensen op deze aardbol honger lijden, maakt deze verkwisting nog erger. Dit artikel confronteert ons nogmaals met het feit dat de voedselverdeling in de wereld serieus mank loopt. Deze voedselverspilling is niet enkel een geldverspilling, maar ook een verspilling van kostbare grondstoffen. Gelukkig is er al verbetering vastgesteld in het wegwerpen van ongeconsumeerd voedsel. Maar naar de toekomst toe, moeten we toch trachten de mensen nog meer te sensibiliseren om geen onnodige voedselaankopen te doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2010, 14:54
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik vind dit ook wel erg. Wetende dat er overal ter wereld mensen zijn die weinig tot niets te eten hebben, terwijl wij zoveel voedsel weggooien. Ik merk bij ons thuis ook wel dat er veel eten wordt weggesmeten. Bij elke maaltijd blijft wel wat over in de potten en pannen en dit wordt de volgende dag dan meestal weggesmeten. Vlees e.d. wordt de dag nadien wel steeds gegeven aan onze hond en stoofpotten, of al wat iets langer bewaard kan worden, wordt in de koelkast gezet.
Het eten dat bij ons wordt weggesmeten is dus alleen maar het voedsel dat niet meer "goed" is de dag erna. Maar ik denk dat mensen die bijna niets te eten hebben blij zouden zijn met dit voedsel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.