actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2016, 10:19
Dorien.V*nloo Dorien.V*nloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 50
App verwittigt politie over stalker

App verwittigt politie over stalker

Een ‘stalkingsapp’ wordt binnenkort het redmiddel van slachtoffers van stalking. ‘We moeten hen tonen dat ze *altijd op hulp kunnen rekenen wanneer dat nodig is’, zegt de *bevoegde staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA). Jaarlijks krijgt de Belgische politie ruim 20.000 klachten over stalking.

Met één druk op een knop zal een slachtoffer meteen in *contact staan met de lokale *politie. Die ontvangt ook de locatie van stalker. De app zal niet beschikbaar zijn voor het grote publiek, maar is bestemd voor slachtoffers die eerder in aanraking kwamen met stalkers.

Over enkele maanden *lanceert de regering in samenwerking met de politie van *Antwerpen een eerste proef*project. Als dat een succes is, kan de app snel overal worden toe*gepast.

‘Als je het slachtoffer bent van stalking, wordt je wereld op zijn kop gezet. Je raakt gekwetst in de privésfeer. We moeten de slachtoffers van stalking voluit steunen’, zegt staatssecretaris Sleurs.

Het profiel van een stalker is al uitgebreid in kaart gebracht. Drie vierde van de slachtoffers is een vrouw, terwijl vier op de vijf stalkers mannen zijn. Ongeveer de helft van de stalkers is een *ex-partner die zich niet kan of wil neerleggen bij het einde van de relatie.

Veertig procent van de daders belaagt een willekeurige vreemde en tien procent denkt dat het slachtoffer, vaak een beroemdheid, verliefd op hen is.

Het concept van de app bestaat al in Nederland. Jean Marc van Belle, voorzitter van de Stichting Anti Stalking Anti Mobbing, reageert tevreden. ‘We waren al lang vragende partij. Het kan ook leiden tot betere richtlijnen voor de politie, want die weet niet altijd hoe ze moet reageren.’

bron: de standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161104_02554836
4/11/16

Eigen mening:
Waarom hebben we hier zo lang op moeten wachten? Dit is een stap vooruit met de veiligheid, maar ik denk dat de technologie dit systeem snel zal inhalen.Ondertussen bestaan er al drones, smartwatches, ...Ik denk dat deze app snel verouderd zal raken. Zeker omdat het nu maar een proefproject is. Het kan dus nog jaren duren voor er een goedgekeurde app is. De app mag niet de privacy niet schenden. Daarom is niet alles mogelijk. Daarnaast moet het signaal ook altijd binnenkomen, de app mag niet haperen en het is dus een hele boterham waar de app aan moet voldoen. Dit is niet in een maand realiseerbaar. Ondertussen werken ze wel aan verschillende nieuwe technologiën op andere manieren. Hierbij dek ik aan camera's en smartwatches, enzovoort. Ik keur deze app zeker niet af. Het is een veel snellere manier om de politie te waarschuwen. Dit kan mensen redden, tegen geweld bijvoorbeeld. Het geeft ook een veiliger gevoel. En de slachtoffers zullen niet geïsoleerd raken door angst voor een stalker. Dit kan psychologisch ook helpen. Daarom ben ik wel voorstander van de app, maar denk ik dat de overheid en de politie moet blijven investeren in nieuwe manieren om stalken te melden. Zo zal de misdaad tegengegaan worden en zal er een veiligere omgeving voor het slachtoffer worden gecreëerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.