actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2010, 09:25
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Flitspalen missen hun effect niet

Flitspalen missen hun effect niet

BRUSSEL - Waar er een onbemande camera staat, dalen het aantal letselongevallen en het aantal verkeersdoden aanzienlijk meer dan elders.
Van onze redacteur

'Twintig procent van de flitspalen is overbodig.' Die kritiek van de politievakbond in september was hard aangekomen bij de Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). Daarom bestelde ze bij de taskforce Handhaving -met daarin ambtenaren, politie en parket- een evaluatie van alle flitspaallocaties op gewestwegen. Dat zijn er 675, waar 1.400 palen staan.

Van zestig politiezones, goed voor 325 flitspaallocaties, zijn de gegevens binnen en verwerkt. Dat is nog maar de helft van het plaatje, maar de trends worden al duidelijk. En die zijn erg bemoedigend voor de verdedigers van de flitspaal.

Op plaatsen waar er flitspalen staan (die roodlichtnegatie en snelheid controleren), daalt het aantal letselongevallen sinds het referentiejaar 2002 sterker dan de algemene trend in Vlaanderen toont. De algemene daling bedroeg geen twintig procent, met flitspalen zijn ze gehalveerd. Ook het aantal lichtgewonden neemt op die locaties sterker af dan gemiddeld.

Het meest opvallend is het verschil wat het aantal zwaargewonden en doden betreft. Gemiddeld is er hier in Vlaanderen een daling met zowat 20 procent. Waar er onbemande camera's staan, loopt de afname op tot meer dan 60 procent.

Aan de lokale politie werd gevraagd welke flitspalen ze niet zinvol acht. Uit haar antwoorden blijkt dat dit maar voor 1,9 procent van de palen opgaat. Concreet gaat het om zes locaties. Opmerkelijk is dat diezelfde politiezones 4,1 procent van de palen bij hun installatie weinig zinvol achtten. Die zes zal de taskforce verder evalueren tegen 2011. Waar ze staan, wilden de minister en de taskforce gisteren niet kwijt. 'Ze staan verspreid over heel Vlaanderen', was de enige tip.

Minister Crevits wil meteen ook al bijsturen op de 73 nieuwe flitspaallocaties die ze in september aangekondigd had. Zij meent dat vier tot vijf daarvan mogelijk niet zinvol zijn. 'Daar komt er voorlopig geen flitspaal.'

Enige reserve bij de cijfers is nodig. Het gaat niet om de officiële ongevallencijfers van de directie statistiek van Economische Zaken (het vroegere NIS). Die lopen maar tot 2007. 'Met zulke oude gegevens kan er geen beleid gemaakt worden', meent de minister. Dus verzamelden politie en parket zelf hun ongevallengegevens, tot juni 2010. Ze hadden daarvoor al ervaring met de federale Verkeersveiligheidsbarometer.

De mensen die omkomen tot dertig dagen na het ongeval en die als verkeersdode beschouwd worden, zijn er nog niet in verrekend. 'Maar die kunnen de trend niet meer veranderen', aldus Rudi Wagelmans van de Vaste Commissie van de lokale politie en lid van de taskforce. 'Deze cijfers zijn voor de rest volledig en betrouwbaar.'

Het Steunpunt Verkeersveiligheid zal de verzamelde gegevens verder analyseren.

Crevits slaakt een zucht van opluchting. 'De resultaten spreken voor zich. Flitspalen hebben hun nut. En er is toch een draagvlak bij de politie voor het beleid'.

Toch wil ze aan dat draagvlak sleutelen. 'Ik denk dat een deel van de kritiek er kwam omdat de politie niet altijd van bij het begin bij de aanvraag tot plaatsing betrokken was.'

Ze zal daarom de procedure bijschaven. Hoewel elke plaatsing op basis van objectieve ongevallengegevens gebeurde, zaten er nog hiaten in. 'We moeten ook jaarlijks een actualisatie maken van het lijstje aanvragen. Soms is een flitspaal niet meer nodig omdat de weg heraangelegd is.'

Het enige Vlaamse wetenschappelijke rapport over het effect van flitspalen tot dusver dateert van 2003. Het Steunpunt Verkeersveiligheid onderzocht toen de situatie in Antwerpen. Daaruit was gebleken dat het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden er met 27 procent afnam. Het totale aantal ongevallen met schade was met 14 procent gedaald.

Bron : De standaard
__________________________________________________ _______________

Dit vind ik goed nieuws! Zelf heb ik nooit gedacht dat de flitspaal voor zulke daling van ongevallen zou zorgen. Als er nu nog meer flitspalen worden geplaatst, hoop ik dat deze ook nog kunnen bijdragen aan de daling van ongevallen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2010, 10:02
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
In het begin dat de flitspalen er waren, werd er een heleboel protest tegen gevoerd. Ondanks dit alles bleven de palen werken en kijk nu! Minder ongevallen dankzij de flitspalen. De bestuurders nu veel meer op hun snelheid om zware boetes te vermijden. Ik vind het helemaal geen slecht idee, zo'n flitspaal. Als het ongevallen tegen gaat, plaats er dan nog maar een paar !
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2010, 10:20
Tom Auwerx's Avatar
Tom Auwerx Tom Auwerx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Schoten
Posts: 23
Dat flitspalen voor minder ongelukken zorgen is zeer goed. Maar dit wil niet zeggen dat ze heel het land vol flitspalen moeten zetten. Want dan is het zeer frustrerend voor elke keer op te letten dat je niet te snel rijdt. En als men elke keer moet opletten voor de flitspalen kan het ook gebeuren dat men aandacht verliest voor de rest op de weg en kan er zo ongelukken gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th November 2010, 10:37
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Als we deze cijfers mogen geloven is dit een stap in de goede richting. Ondanks alle kritiek in het begin bij het plaatsen van de flitspalen hebben ze toch hun nut bewezen. Ik vind het wel zo dat niet overal flitspalen gezet moeten worden want dan is het mogelijk, zoals hieronder al gezegd is, dat automobilisten hun aandacht meer gaan vestigen op flitspalen dan op het verkeer. Maar als er flitspalen bijgezet worden op een strategische plaats waar er veel ongevallen gebeuren vind ik het wel oké.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th November 2010, 13:50
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik vind het heel goed dat er minder ernstige ongevallen zijn door het plaatsen van flitspalen. Als ze flitspalen zetten vind ik wel dat dit ook op een goede plaats moet zijn. In het artikel staat dat er maar 6 flitspalen op een minder goede plaats staan maar ik ben er van overtuigd dat het er meer zijn. Ik ben absoluut voor flitspalen maar het moeten er naar mijn mening niet overdreven veel zijn en als ze geplaatst worden moet er op voorhand beter nagedacht worden over de locatie.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th November 2010, 16:46
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Deze cijfers duiden aan dat we de goede richting uitgaan. Ik had zelf nooit gedacht dat flitspalen zo'n grote invloed zouden hebben in het aantal ongevallen.
Het probleem wat ze duidelijk maken in het artikel, dat sommige flitspalen overbodig zijn, of dat ze niet op de juiste plaats staan.

Als ze deze op een zinvolle plaats zetten zouden het aantal verkeersongevallen misschien nog dalen. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat heel het land vol komt te staan met flitspalen!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th November 2010, 17:07
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
De daling van het aantal ongelukken door flitspalen is geweldig nieuws. Als autobestuurder weet ik hoe moeilijk het is om je aan de snelheidsbeperkingen te houden. Toch doe ik mijn uiterste best om nergens te hard te rijden, ook wanneer ik weet dat er geen flitspaal staat. Ik kan me zo ergeren aan andere bestuurders die veel te hard rijden en de flitspaal weten staan. Dan gaan ze eerst in je bumper rijden, ze steken je supersnel voorbij en honderd meter verder in de remmen te vliegen omdat ze een flitspaal weten te staan.
Flitspalen mogen er van mij nog veel meer komen, maar op plaatsen waar ze nodig zijn. Wie niet te snel rijdt, zal hier geen problemen mee hebben.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th November 2010, 14:25
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik ben het volkomen eens met Robine. Ik vind het echt een goede zaak dat de flitspalen zorgen voor minder ongevallen en was er van begin af aan al een grote voorstander van de flitspalen. Flitspalen zorgen er nu eenmaal voor dat bestuurders trager en oplettender gaan rijden, al is het maar om de hoge boete niet te moeten ontvangen. Ik merk echter vaak dat vele bestuurders veel te snel rijden en dan plots remmen voor de flitspalen. Gelukkig zijn er nog regelmatige onverwachte controles die de bestuurders met een zware voet toch beboeten, op deze manier hoop ik dat de bestuurders hun snelheid toch aanpassen (al is het maar om aan een fikse boete te ontkomen.)
In het artikel vermeld men ook dat er een aantal flitspalen foutief geplaatst zijn. Dit probleem is gemakkelijk te verhelpen door onderzoek. Het kan namelijk dat de flitspalen eerst wel op een nuttige plaats stonden maar dat door een wijziging aan de verkeerssituatie deze nu niet meer nuttig zijn. Als men dan meer aandacht heeft voor de functie van de flitspaal zullen er al een hele hoop minder slecht geplaatste flitspalen zijn.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th November 2010, 10:25
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik vind de flitspalen op zich ook wel gevaarlijk, mensen gaan automatisch op hun rem, ook al rijden ze niet te hard, en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Ik vind het veel beter zoals men nu van plan is om trajectcontrole toe te passen. Dan moet men niet meer op de rem want zal je gemiddelde snelheid bekeken worden en niet de snelheid op 1 plaats.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 16th November 2010, 14:35
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ikzelf stond eerst ook sceptisch tegenover de flitspalen, maar ben er nu ook een groot voorstander van. Het is natuurlijk onmogelijk om overal flitspalen te plaatsen, maar het lijkt me een goed idee om eens navraag te doen naar de plaatsen waar de snelheidslimiet vaak overschreden wordt, deze plaatsen dan ongemerkt te gaan checken, en indien dit inderdaad een probleemzone is flitspalen te plaatsen.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 18th November 2010, 16:44
Britt.Snels Britt.Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 19
Ikzelf ben eerlijk gezegd niet zo'n grote voorstander van de flitspalen. Ik rijd zelf zelden te snel, maar wanneer er niemand anders op de baan is, vind ik het moeilijk om me aan de snelheidslimiet te houden. Ook ik ben eerder een voorstander van trajectmeting dan van de flitspalen, omdat ik geloof dat deze efficiënter zijn. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je op een langere weg minder snel gaan rijden in plaats van op één punt op die weg. Natuurlijk vind ik het wel positief dat er minder ongevallen gebeuren op de plaatsen waar de flitspalen staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.