actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2013, 15:24
Simon.DeB*cker Simon.DeB*cker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 19
Artificieel bloed getest (op muizen) en goedgekeurd

In de hoop het tekort aan donorbloed tegen te gaan, hebben Roemeense onderzoekers een kunstmatige formule op basis van water, zout en een proteïne uit zeewormen (hemerythrine) succesvol getest op muizen. Het uiteindelijke doel is 'instant' bloed te creëren dat door het toevoegen van water bruikbaar wordt voor transfusies, zonder risico op infecties. .

Onderzoekers van de Babes-Bolyai universiteit in Cluj-Napoca, Roemenië hebben een grote stap gezet in de creatie van artificieel bloed. In voorgaande experimenten ging de vloeistof altijd ten onder aan de chemische en mechanische stress tijdens de testfase. Volgens dokter Silaghi-Dumitrescu kan hemerythrine, een proteïne afkomstig van zeewormen, die stress wel aan, in tegenstelling tot hemoglobine.

De nieuwe formule werd getest op muizen, die geen schadelijke bijwerkingen ondervonden. Binnen dit en twee jaar hoopt het team te kunnen starten met klinische testen op mensen.

Het onderzoek bouwt verder op ontdekkingen aan de universiteiten van Edinburgh en Bristol. Daar werden in 2011 miljarden rode bloedcellen ontwikkeld op basis van stamcellen uit beenmerg. Professor Marc Turner werkt momenteel aan een voorraad cellen met bloedtype O-, de universele donor die ruim 98 procent van de wereldbevolking zou kunnen helpen.

BRON: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...edgekeurd.dhtml

Mijn Mening : Dit is zeer goed nieuws voor hulporganisaties zoals het rode kruis, artsen zonder grenzen,... Ze zouden hiermee vele mensen kunnen helpen. Ik vraag me alleen af als dit artificieel bloed op de markt komt aan welke prijs dit gaat zijn. Het is een zeer nobel project maar ik weet niet of dit alle genodigde mensen ten goede gaat komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.