actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2010, 18:43
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Jobkorting wordt volledig afgeschaft

Jobkorting wordt volledig afgeschaft

© Belga

De Vlaamse regering heeft vrijdag beslist de jobkorting in 2011 volledig af te schaffen. De maatregel levert een besparing van 75 miljoen op.

De jobkorting werd door de vorige Vlaamse regering ingevoerd om werkende Vlamingen te belonen en het verschil tussen werken en niet-werken groter te maken.

De jobkorting werd sindsdien al fors teruggeschroefd. De Vlaamse regering besliste eerder om vanaf dit jaar nog alleen een korting van maximum 125 euro te geven aan de 600.000 Vlamingen met lagere inkomens (minder dan 18.500 euro).

Vrijdag werd beslist de jobkorting helemaal te schrappen. Die afschaffing werd eerder al in het vooruitzicht gesteld omdat de Vlaamse begroting 2011 onverwacht met een tekort van 94 miljoen euro zit wegens een herberekening van de federale dotaties.

De afschaffing van de jobkorting vermijdt ook problemen met de Europese Commissie, die de regeling discriminerend vindt voor mensen die in Vlaanderen werken, maar er niet wonen. De Commissie dreigde eerder met een procedure voor het Europees Hof van Justitie.

'Schoot doel voorbij'

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) zei in een toelichting bij de beslissing dat de jobkorting haar doel voorbijschoot.

De korting was bedoeld als antwoord op de werkloosheidsval, om
het verschil tussen een loon en de werkloosheidsuitkering kleiner te maken. Maar volgens Peeters bleek uit cijfers van de Vlaamse regering dat het systeem zijn doel miste omdat de jobkorting ook ging naar mensen die vrijwillig halftijds werken.

De Vlaamse regering belooft nieuwe maatregelen voor lage inkomensgroepen die het schrappen van de jobkorting moeten compenseren.

Bron: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/jobkorting-wordt-volledig-afgeschaft/article-1194873922128.htm

Ik vind het enerzijds wel belangrijk dat hardwerkende mensen beloond worden. Oke, loon is op zich ook al een beloning, maar door bijkomende beloningen worden mensen toch extra gestimuleerd om te werken, of om werk te zoeken. Het maakt misschien ook bepaalde mensen minder boos, mensen die misnoegd zijn over stempelaars bijvoorbeeld. Toch versta ik ook best dat de afschaffing een enorme besparing is voor de overheid, en als de jobkorting inderdaad een deel van zijn doel mist, is het inderdaad misschien beter om deze af te schaffen en met een nieuw idee te komen. Ik vind dus wel dat er iets in de plaats moet komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2010, 12:02
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Als ik me niet vergis, diende deze zogenaamde 'jobkorting' juist om mensen aan te sporen werk te zoeken.
Doordat meer mensen zouden gaan werken, zou als gevolg de Vlaamse regering ook meer belastingen en dergelijke kunnen innen op de lonen van deze 'werkende mensen'.

Als men nu deze jobkorting gaat afschaffen, zal het verschil tussen 'werken' en 'niet-werken' wederom verkleinen, waardoor er veel mensen het nut niet gaan inzien om voor die paar euro's meer een hele maand te gaan werken. Zo blijven we in een vicieuze cirkel waar we niet zien uit te geraken.

De Vlaamse regering heeft echter wel een punt dat als de jobkorting inderdaad haar doel voorbijschoot, ze deze regel noodgedwongen zullen moeten afschaffen. Het lijkt mij echter overduidelijk dat men hierop een ander antwoord op zal moeten vinden. Het simpelweg afschaffen van de jobkorting zal niet volstaan om het begrotingstekort volledig weg te werken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2010, 17:29
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Eerlijk gezegd denk ik dathet afschaffen van de jobkorting puur en alleen gebeurt om geld te besparen. En ik vind het bijzonder belachelijk dat de Vlaamse regering daar niet gewoon eerlijk voor uit komt. Ik persoonlijk zou die uitleg beter accepteren dan de uitvluchten die nu worden gezocht.

- Klacht Europese commissie: Er zijn al wel meer zaken aangeklaagd hier in België en uiteindelijk valt daar altijd wel een creatieve mouw aan te passen. Dus is dit argument voor mij louter een uitvlucht.

- Jobkorting schoot zijn doel voorbij: Als ik me niet vergis dan was jobkorting een 'cadeautje' van de Vlaamse overheid voor de werkende mens. Echt veel doel heb ik in het begin niet gehoord. Het was meer profileringsdrang t.o.v. Wallonnië toen: 'Zie eens wat wij ons kunnen veroorloven'. En als er dan wel een doel aan zat, dan heeft men dat bij de hervorming laten zien, door enkel de laagste inkomens nog jobkorting te geven. Als dat gebeurt, dan stimuleer je toch sowieso de mensen die anders in een inkomensval zitten om te gaan werken.

Dus als je het mij vraagt: Vlaamse regering, zeg gewoon eerlijk dat er dit jaar geen geld is voor een cadeautje. Daar is niks mis mee!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st November 2010, 22:53
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
ACV betreurt afschaffing jobkorting

  • Datum: 21 november 2010

De christelijke vakbond ACV betreurt het afschaffen van de jobkorting door de Vlaamse regering. De vakbond pleitte zondag voor een alternatieve maatregel voor de doelgroep van kleinverdieners en wil dat de regering daarover "volwaardig overleg met de sociale partners voert".

Vrijdag besliste de Vlaamse regering om, in het kader van het terugdringen van het begrotingstekort, de jobkorting vanaf volgend jaar af te schaffen. Het gaat om een belastingvermindering van 125 euro per jaar, enkel voor de laagste inkomensgroepen. Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters schoot de maatregel zijn doel voorbij.

Het ACV betreurt de beslissing. "Eens te meer zijn het de werknemers die het slachtoffer worden van de besparingsdrang van deze regering. (...) Door de financieel-economische crisis hebben de werknemers met een laag inkomen al genoeg geleden", luidt het zondag in een persbericht. De vakbond betreurt ook het feit dat de afschaffing gebeurde zonder overleg en zonder echte evaluatie.

ACV aanvankelijk tegen uitbreiding jobkorting

Het ACV had in het verleden nog fundamentele bezwaren tegen de uitbreiding van de jobkorting naar alle werkenden in Vlaanderen, maar is wel principieel voorstander van een beleid om werknemers met een laag inkomen te ondersteunen. Het hervormde systeem in 2009, waarbij de focus lag op de lage inkomens, kreeg de steun van de vakbond.

Dat de maatregel zijn doel voorbij zou schieten, wordt door de christelijke vakbond betwist. "Financiële stimulansen ten voordele van lagere inkomens hebben een aanwijsbaar positief economisch effect", luidt het. De vakbond pleitte zondag dan ook voor "een alternatief" voor de doelgroep van kleinverdieners.

Mijn mening:
Ik begrijp de stellingname van ACV wel. Ze halen aan dat de werkende mens opnieuw gestraft wordt door het opheffen van de jobkorting. Het is ook waar dat werknemers met een laag inkomen nu al genoeg hebben geleden onder de financiële crisis. Zoals in de andere reacties al werd geïllustreerd, dient de jobkorting toch juist om mensen aan te zetten tot werken. Het was een kleine beloning die je kreeg, maar het was toch mooi meegenomen? Wat ik ook niet vind kunnen is dat de regering deze beslissing heeft genomen zonder het er met de vakvereniging over te hebben. Zij hebben evenzeer recht van spreken bij deze beslissing. Daarom vind ik dat de regering wel rekening mag houden met hun voorstel, wat ook een voorstel was van Evelien. Ze zou een alternatief moeten bedenken voor mensen met lage lonen. Dit zou opnieuw voor meer evenwicht zorgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.