actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2008, 02:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Begroting viseert automobilist

Begroting viseert automobilist


De federale regering rekent volgend jaar op 159 miljoen extra aan accijnzen op benzine en diesel. Dat gebeurt door de herinvoering van het zogenaamde cliquetsysteem, waardoor de automobilist in 2009 niet volledig zal kunnen genieten van goedkopere olieprijzen.



Dat meldde de website van De Tijd woensdag. Naast de vliegtuigtaks en de duurdere dienstencheques is er dus nog een maatregel die de consument pijn zal doen, aldus de krant.

Het cliquetsysteem zorgt ervoor dat bij elke daling van de benzine- of dieselprijs de helft wordt geneutraliseerd door een accijnsverhoging. De verkoopprijzen voor de consument dalen dus niet in dezelfde mate dan die van de brandstof. In de begroting van volgend jaar staat daarvoor 159 miljoen ingeschreven.

De regering beschouwt het herinvoeren van het cliquetsysteem als een milieumaatregel om het massale gebruik van de wagen af te remmen. Het wordt voorts gerechtvaardigd genoemd wegens de recente daling van de benzine- en dieselprijs.

VAB en Touring menen in een reactie dat de automobilist opnieuw geviseerd wordt en spreken van een 'ordinaire nieuwe belasting'. Beide verenigingen wijzen erop dat de koopkracht van de consument door het cliquetsysteem verder aangetast wordt.


Knack.be, 15-10-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2008, 03:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
De maatregel op zich... tot daar aan toe: begrotings- en milieu-imperatieven kunnen dergelijke beslissingen nog wel verantwoorden m.i.

Maar waarom ZEGT men dit niet? Heb deze namiddag naar het begrotingsdebat in de Kamer gekeken en dit feit kwam nergens aan bod, wellicht omdat de oppositie er nog geen weet van had - zegt mss ook iets over de kwaliteit ervan?

Ik mis een serieuze visie, en ik ben het stilaan echt wel beu om politici een beleid te zien ontwerpen dat 'de burger zoveel mogelijk moet ontzien', lees: om stemmen veilig te stellen van bevolkingsgroepen die zich wel eens geschoffeerd zouden kunnen voelen... Maar hoe kan je zo een deftig BELEID voeren??

Beleid = keuzes, maar dat wordt blijkbaar vergeten door de huidige generatie politici...

Keuzes = het pensioendebat aangaan: België zit nog altijd kwistig te strooien met brugpensioenen, terwijl al onze buurlanden werk maken van hun werkzaamheidsgraad. Daarbij zijn we zowat het enige land in Europa dat de werkloosheidsuitkering niet koppelt aan een beperking in de tijd. Dat leidt er m.n. in Wallonië toe dat het misbruik legio is én blijft!! Maar ook in Vlaanderen moeten we niet echt trots zijn op het feit dat we onze kinderen zullen moeten laten werken voor elke werknemer/ambtenaar die momenteel op eind vijftig/begin zestig zijn loopbaancarrière beëindigt...

Had vandaag overigens ook een enigszins dubbel gevoel bij de Kaupthing-betogers in Brussel... Ja, het zijn - ongetwijfeld in sommige gevallen - de zuurverdiende spaarcenten die er aan hangen. Anderzijds: een IJslandse bank? Zonder inschatting van het risico met dergelijke hoge rendementen? Er bekroop mij onwillekeurig toch ook wel een beetje het gevoel van: 'Wie-zijn-gat-verbrandt-moet...'.

En ook: ik snap hoegenaamd niet waarom de liberalen bij de huidige gang van zaken nog het hoge woord durven voeren... Ze zouden van pure schaamte meer onder hun parlementaire banken moeten kruipen, aangezien het toch HUN credo was om de vrije markt niets in de weg te leggen. En toch: ik merk op dat vlak verdacht weinig oppositie, dus nog eens: de kwaliteit van het tegenkamp is historisch ongezien - iets wat 'Meneerke Louis' gisteren in Phara met zoveel woorden bevestigde!

Btw: ik ben hier aan het kijken naar het derde debat tussen McCain & Obama op CNN... Bij elke split screen tussen beide kandidaten krijgt McCain op mijn scherm 20 cm, terwijl Obama 18,5 cm. krijgt... Ben ik nu paranoïde??
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2008, 14:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Cliquetsysteem? Vergeten te vermelden'

'Cliquetsysteem? Vergeten te vermelden'


Staatssecretaris voor Financiën Bernard Clerfayt (FDF) zegt dat hij dinsdag, tijdens de voorstelling van de begroting in de Kamer, 'vergeten' is te zeggen dat het cliquetsysteem, waardoor de automobilist maar half profiteert van dalende benzine- of dieselprijzen, opnieuw wordt ingevoerd. Op die regeringsbeslissing kwam gisteren veel kritiek.



Bij de toelichting over de begroting werd dinsdag niets gezegd over hoeveel het herinvoeren van het cliquetsysteem voor brandstofprijzen moet opbrengen.

Gisteren werd duidelijk dat de regering hiermee 159 miljoen euro extra accijnzen op benzine en diesel hoopt te innen.

'Het is een stiekeme belasting voor de automobilist', reageerden de automobilistenverenigingen VAB en Touring gisteren in koor.

Staatssecretaris voor Financiën Bernard Clerfayt zegt dat hij de informatie niet bewust achterhield tijdens de voorstelling van de begroting.

'Ik heb meneer Reynders de laatste minuut moeten vervangen, en de documenten waren nog niet helemaal klaar, dus ik ben het vergeten', aldus Clerfayt vanochtend op de VRT-radio.

Hij minimaliseert overigens het effect van de maatregel. 'Het is slechts een kleine verhoging van de accijnzen wanneer de prijs daalt. 'Zo'n 7 euro per duizend liter, dat is bijna niets voor wie aan de pomp gaat.'

Het cliquetsysteem werd in 2003 ingevoerd toen de brandstofprijzen - net zoals nu - aan het dalen waren. Als benzine of diesel goedkoper worden, mag maar de helft van die daling doorgerekend worden in de accijnzen op die producten. De andere helft vloeit naar de schatkist. Concreet dalen de verkoopprijzen voor de consument dus niet in dezelfde mate als die van de brandstof zelf.


Blog DS, 16-10-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.