actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2009, 13:04
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Hacker gooit tientallen skynet-gegevens online

Een Amerikaanse hacker heeft gisteravond op de website adsl-bc.org tientallen gebruikersnamen en wachtwoorden gepubliceerd van Belgacom xDSL-klanten. Dat meldt de website userbase.be. De hacker, die zich Vendetta noemt en in België verblijft, dreigt ermee de 285.000 door hem verzamelde wachtwoorden te publiceren als Belgacom geen einde maakt aan de datalimieten. Bovendien wil hij ook de techniek waarmee hij de wachtwoorden heeft bekomen, online gooien.

Volgens userbase.be heeft het enkel zin je wachtwoord te wijzigen als je in de gepubliceerde lijst voorkomt, maar je beschermen kan vooralsnog niet. Indien het dreigement klopt is het immers wachten tot Belgacom het lek dicht en nieuwe firmware publiceert voor de modem. De lijst is inmiddels wel verwijderd van het forum op adsl-bc.org.

Imagoschade
Belgacom gaat alvast klacht indienen tegen de hacker. Het bedrijf onderzoekt nog of het wel degelijk om correcte gegevens gaat en hoe de persoon die in handen kreeg. Als het om correcte gegevens gaat, zullen de getroffen klanten worden verwittigd om hun paswoord te veranderen, luidt het bij Belgacom.

"In elk geval gaan we klacht indienen. Zelfs als het gaat om bluf, brengt de persoon ons imagoschade toe", aldus woordvoerder Jan Margot. Als de gegevens effectief werden gehackt, zijn er ook strafbare feiten gepleegd.

Als iemand anders surfen
Met de gepubliceerde wachtwoorden is het mogelijk om als iemand anders te surfen, volumepacks te bestellen en andere betalende diensten bij het abonnement te activeren.

Een jaar geleden werd op gelijkaardige manier om dezelfde reden ook al eens gegevens van 2.000 gebruikers gelekt. (sps/belga)

Bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/991/Mu...ns-online.dhtml

Ik snap niet dat een hacker zo gemakkelijk aan de persoonlijke gegevens van de klanten van Belgaom kan geraken . Ik zou toch verwachten dat Belgacom een goede beveiliging op zijn netwerk heeft. Maar er zijn natuurlijk altijd getalenteerde hackers die op elke site binnen kunnen geraken. Langs de ene kant is het wel goed dat dit eens gebeurt, zo weet Belgacom dat ze hun site nog meer moet beveiligen. Maar het is al de 2 de keer dat dit voorvalt! Belgacom zal dus nog harder moeten werken aan hun beveiliging.

Jennifer
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2009, 20:15
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
onvoorstelbaar

Het is inderdaad wel eens goed dat Belgacom wordt wakkergeschud op deze manier.
Maar bij mij komt er dan meteen de vraag op of het dan over gegevens moet gaan van zo'n groot aantal mensen. De privacy van enorm veel mensen loopt nu gevaar, deze mensen zijn vaak nog niet op de hoogte van dit misbruik.
Ik keur dit misdrijf zeker niet goed, want de hacker heeft zonder grondig na te denken enorm veel mensen hun gegevens verspreid en deze mensen lopen nu allemaal gevaar. Het ergst van al vind ik dat de hacker dreigt van dit nog eens te doen en de manier zelfs online te zetten. Op deze manier brengt hij dus niet alleen Belgacom in nauwe schoentjes, maar hij brengt ook nog een groter aantal mensen in de problemen en dit vind ik te ver gaan.
Als hij dan zo'n problemen heeft met de voorwaarden van Belgacom, waarom blijft hij dan bij Belgacom, er is toch niemand die hem tegenhoudt om naar de concurrent te gaan! Op die manier kan alles perfect opgelost worden zonder dat hij anderen in de problemen brengt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.