actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 10:06
amberw#llekens amberw#llekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Balen
Posts: 28
Minister Galant onder vuur voor 'illegale' samenwerking met advocatenkantoor

Gisteren om 20:00 door wver | Bron: BELGA

Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant lag woensdag onder vuur in de Kamer, omdat ze advocatenkantoor Clifford Chance onder de arm genomen zou hebben zonder publieke aanbesteding. 'Volstrekt illegaal', aldus de PS. De MR-minister hield vol dat ze niets verkeerd heeft gedaan.

Galant maakte als minister gebruik van de diensten van het advocatenkantoor Clifford Chance, naar eigen zeggen voor bijstand bij juridische geschillen, meer bepaald met de Europese Commissie rond staatssteun. Maar het kantoor werkt als consultant bij de 'globale reflectie' over de toekomst van Brussels Airport.

Er is echter discussie ontstaan over de manier waarop de keuze op Clifford Chance viel. Volgens Le Vif werd het prestigieuze advocatenkantoor immers gekozen zonder publieke aanbesteding of 'onderhandelingsprocedure', hoewel dat bij wet verplicht is.

Galant: 'Niet nodig'

De minister koos voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, verduidelijkte ze woensdag in de Kamer. Naar eigen zeggen volgde ze daarmee de aanpak die de FOD Mobiliteit haar had voorgesteld.

'Clifford Chance werd gekozen na een aanpak voorgesteld door mijn administratie, waarbij mijn kabinet een ontwerp van bestek had opgemaakt met het oog op een onderhandelingsprocedure, samen met een (niet limitatieve) lijst van drie te consulteren kantoren. Zelfs al had de FOD ons voordien laten verstaan dat een dergelijke consultatie niet nodig was', klonk het.

Volgens Galant werd gekozen voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wegens de 'urgentie' van de samenwerking, de nood aan confidentialiteit en aan een vertrouwensrelatie met het advocatenkantoor. Ze verwees naar de Europese regels - waarvan ze toegaf dat die nog niet zijn omgezet - die zo’n procedure toelaten in kader van bijstand bij geschillen.

Na aandringen van de oppositie liet de minister zich ook uit over een reeks e-mails tussen haar kabinet en de administratie, waaruit blijkt dat de administratie ook de mogelijkheid had geopperd van een onderhandelingsprocedure met offertes. Galant hield echter vol dat haar kabinet die piste had gesuggereerd.

'Georchestreerde lekken in de pers'

De oppositie toonde zich niet mals voor Galant. 'Deze procedure lijkt me volstrekt illegaal', hekelde PS-Kamerlid Karine Lalieux. Ze drong aan op een onderzoek door het Rekenhof en wil net als cdH-collega Vanessa Matz ook topman Laurent Ledoux van de FOD Mobiliteit in de Kamer horen.

'Het is zeer erg wat hier gebeurt. Uw uitspraken staan haaks op de inhoud van de e-mails. Wat hier gezegd is in het parlement, strookt niet met de waarheid', vulde Ecolo-Kamerlid Benoît Hellings aan.

In een laatste mail herinnerde de administratie er trouwens ook aan dat voor aanbestedingen van meer dan 31.000 euro goedkeuring nodig was van de Inspectie van Financiën. Gaat het om meer dan 85.000 euro, dan was het akkoord van de minister van Begroting nodig.

Galant maakte woensdag niet bekend welk bedrag in totaal gemoeid is met de samenwerking met Clifford. Ze citeerde wel een bedrag van 176.000 euro aan facturen, maar preciseerde niet of er sprake is van een contract tussen het kabinet en het advocatenkantoor.

Van coalitiepartners N-VA, Open Vld en CD&V kreeg Galant woensdag geen steun in de Kamer. Enkel partijgenoot Gilles Foret nam het woord. Hij stelde zich vragen bij de rol van FOD-topman Laurent Ledoux en haalde uit naar de 'georchestreerde lekken in de pers'.

Galant zelf verzekerde nog dat ze waakt over de goede toepassing van de regels rond aanbestedingen. Ze had ook al een ontmoeting met de korpschef van de Inspectie van Financiën, met het oog op een onderzoek naar alle aanbestedingen door haar departement. Indien nodig zal er 'geval per geval geremedieerd worden'.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01943554

Eigen mening: Ik begrijp de heisa rond dit zogenaamde schandaal niet zo goed. Persoonlijk vind ik dat iedereen mag kiezen met welke organisatie hij/zij samenwerkt. Jacqueline Galant (MR) heeft in dit geval gekozen voor het advocatenkantoor Clifford Chance gelegen te Brussel. Als zij haar juridische problemen met deze organisatie wil oplossen is dit haar keuze.Ik begrijp dat de ministers open moeten zijn over alle aspecten die met hun werk te maken hebben, maar dat deze samenwerking zonder persoonlijk aanbesteding zo een probleem kan vormen in de Belgische politiek vind ik best wel erg. Niemand gaat publiek maken dat hij/zij een opdracht geeft aan een bepaald bedrijf of organisatie. Ik begrijp hierbij dus echt niet wat Minister Galant verkeerd heeft gedaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.