actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2012, 09:15
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Kinderen willen tablets voor kerst

Kinderen willen tablets voor kerst

Zowat de helft van de Amerikaanse 6- tot 12-jarigen wil graag een iPad voor kerst. Ook andere Apple-producten zijn populair, net als spelconsoles. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Nielsen bij Amerikaanse jongeren.
Amerikaanse ouders die niet weten wat ze voor hun kroost onder de kerstboom moeten leggen, zullen geen miskoop doen bij Apple. Volgens een recent onderzoek van Nielsen wil 48 procent van de 6- tot 12-jarigen liefst een iPad. Vorig jaar was dat 44 procent.

Ook de spelconsole Wii U van Nintendo staat hoog op het lijstje, dat verder toch vooral veel iProducten bevat: ook de iPod Touch (36%), iPad Mini (36%) en iPhone (33%) zijn gegeerd.
Of het verstand met de jaren komt laten we in het midden, maar de onderzoekers van Nielsen stelden dezelfde vragen ook aan Amerikaanse kinderen van 13 en ouder, en daar staan de Apple-producten minder afgetekend op kop.

Deze leeftijdsgroep wil ook liefst een iPad (21% tegenover 24% vorig jaar), maar die wordt op de voet gevolgd door een gewone computer (19%) en 'een andere tablet dan de iPad' (18%). De iPad Mini staat hier met 11 procent pas op de negende plaats.

Exacte data zijn bij Nielsen niet beschikbaar, maar er zijn wel enkele bedenkingen te maken bij de verschillende categorieën die worden gehanteerd. Zo zijn er bijvoorbeeld aparte cijfers voor 'smartphones die geen iPhone zijn' en 'Android-smartphones', en ook 'andere tablets' krijgt een aparte onderverdeling, terwijl verderop in de lijst 'Samsung Galaxy (Tab of Note)' en 'Microsoft Surface' opduiken.

Los van de verschillende onderverdelingen die Nielsen wel of niet maakt, is het wellicht veilig om te concluderen dat kinderen altijd blij zullen zijn met een tablet onder de kerstboom, met of zonder appeltje op de doos.

Bron: De standaard
http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20121121_022

Mening:

Enerzijds vind ik het jammer dat kinderen van die leeftijd al zo hard bezig zijn met de iPad, iPhone,… Als ik deze leeftijd had, vroeg ik aan Sinterklaas en voor Kerstmis speelgoed zoals poppen, gezelschapsspelletjes, kleurpotloodjes, boeken en dergelijke.

Wat is er mis met gewoon spelen? Kinderen die met poppen, auto’s of gewoon met elkaar spelen, leren hierdoor veel sociale en communicatievaardigheden die in onze samenleving nodig zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen blijven experimenteren met rollenspelen.

Anderzijds wordt de iPad belangrijker en belangrijker in onze maatschappij en is het leerrijk dat kinderen hier in scholen en of thuis mee kunnen werken.
Ik geloof dat de iPad de virtuele boekentas gaat worden in de toekomst. Dus op leervlak vind ik de iPad een interessant medium.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2012, 09:33
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
De iPad, tablets, laptops en dergelijke apparaten worden inderdaad belangrijk in het onderwijs, de maatschappij, ... Ik vind echter niet dat kinderen tussen zes en twaalf deze dingen al nodig hebben. Het enige waarvoor ze dit gebruiken is voor de spelletjes die je er op kan spelen. Op zich geen probleem, kinderen moeten kunnen spelen, maar hiervoor zijn toestellen als PlayStation, Nintendo Wii, Xbox, etc. gemaakt. Als je een tablet één keer laat vallen, is hoogstwaarschijnlijk het scherm kapot.

Het blijft natuurlijk nog altijd de keuze van de ouders of ze dit voor hun kinderen kopen, maar ik weet wel dat mijn kinderen het op die leeftijd niet zouden krijgen. Het is duur, fragiel en overbodig voor hen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2012, 10:34
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Toen ik nog tussen de 6 en 12 jaar oud was, was een gameboy wel het enige dat ik moest durven vragen qua technologisch speelgoed. En zelf dat heeft jaren geduurt voor ik die kreeg. Playstation, gameboy, Wii, X-Box etc zijn tenminste echte spelconsoles. Ze komen bovendien ook allemaal met de mogelijkheid om samen te spelen. iPads en appel producten is iets volledig anders. Ik begrijp dat pubers om tablets, gsms en laptops vragen maar kinderen vind ik toch wat te jong. Kinderen van die leeftijd moeten hun verbeelding laten groeien door bv. Rolspellen etc. Bovendien is een iPad toch wel een vrij duur cadeau dat zoals Sieben zei in de handen van een onvoorzichtig kindje zo kapot gaat.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2012, 19:31
J*nas.De.Mey J*nas.De.Mey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 44
"Amaai in mijn tijd kreeg ik dat nog niet hoor", "Toen ik klein was speelde ik met de poppen/buiten". In mijn ogen allemaal nogal bekrompen reacties die wel erg kort door de bocht zijn. Precies veel mensen gefrustreerd omdat ze het zelf vroeger allemaal niet kregen.

Vroeger had je die dingen gewoon niet. Ik mocht mezelf als één van de gelukkigen prijzen die op zijn zesde verjaardag een Playstation kreeg. Het merendeel van de vrije tijd in mijn jeugd (nu nog steeds trouwens) stond in het teken van gamen. Dit is totaal niet meer de asociale bezigheid die het vroeger was, de dagen waarin minder dan vier mensen hier in de zetel zaten waren zeer zeldzaam.

Hoeveel dingen heb je als zes tot twaalfjarige ECHT nodig? Heb je gezelschapsspelletjes nodig? Neen. Heb je speelgoed nodig? Neen.
Laat een kind zelf toch beslissen waar ze mee willen spelen. Dat er tegenwoordig steeds meer 'vroom joeng' rondloopt ligt heus niet aan het feit dat ze al een ipad hebben. Dat ligt aan het feit dat ze slechte voorbeelden hebben om van te leren.

Dat het allemaal duur is, dat bepaal je zelf. Een goede tablet kan 100 tot 200 euro kosten. Als je natuurlijk naar Apple gaat ben je natuurlijk snel ontzettend veel geld kwijt, Apple is prijs-kwaliteit gezien nog altijd een van de minder goede merken. een spelconsole kan je voor een goede 250 krijgen, is dit duur? Hangt mijns inziens af van de speelduur. Speelt je kind hier 10 uur mee alvorens hem in een hoekje te schuiven, of speelt hij er gedurende jaren honderden uren mee tot het ding op de draad versleten is.

Laatst aangepast door J*nas.De.Mey : 25th November 2012 om 19:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.