actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2014, 17:03
Melissa V*n Tendeloo Melissa V*n Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 86
Klasse pakt genderstereotypen in de school aan

Klasse pakt genderstereotypen in de school aan
Het onderwijstijdschrift Klasse wil de stereotiepe heteronorm in de schoolomgeving aanpakken. Met een tienpuntenplan, een brochure, inleefverhalen en videoreportages wil Klasse het taboe rond homoseksualiteit en transgenders doorbreken.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat voor het welbehagen van transgender- en holebi-jongeren het van cruciaal belang is dat er in de school informatie aanwezig is over lokale holebi- en transgenderorganisaties.

Klasse wil aan deze aanwezigheid in de school werken. ‘Voor transgenders, holebi’s en iedereen die niet binnen de stereotiepe heteronorm past, is de school vaak een plek waar ze zich niet veilig of welkom voelen’, meldt het tijdschrift.

Voor Steven De Baerdemaeker van holebivereniging Çavaria moet het thema het klaslokaal overstijgen. ‘We zien dat het voor scholen niet gemakkelijk is om actie te ondernemen. Er wordt wel eens les gegeven over holebi’s of er komt een scholenwerker langs maar daar stopt het. Nochtans worden deze jongeren dagelijks geconfronteerd met de heteronorm, vooral in het taalgebruik. Met deze actie hopen we dat er een bredere aanpak komt voor de hele scholenstructuur.’

Bron:
De standaard, 12/11/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01371366

Mening:
Dat er een taboe hangt rond homoseksualiteit en transgenders in België en andere landen valt niet te ontkennen. Nochtans moet men wel toegeven dat dit de laatste jaren al gebeterd is, maar er kan nog aan gewerkt worden.
Deze mensen hebben ook het recht om zichzelf te zijn en uit te komen voor wat ze zijn. Ze moeten zich hier niet voor schamen en zich verstoppen.
Zeker jongeren willen zekerheid in hun leven. De puberteit op zich is al heel verwarrend met al hun hormonen. Als ze dan al niet mogen uitkomen voor hun geaardheid, wordt het alleen maar meer verwarrend en gaan ze zich in ingewikkelde bochten wringen. Deze jongeren zouden zich in een veilige omgeving zonder angst om afgewezen te worden moeten kunnen uiten, een omgeving waarin iedereen het gewoon accepteert en er niet moeilijk over doet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2014, 19:22
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik ben het eens met de mening van Melissa. Ik vind het goed dat Klasse rond deze problematiek materialen ontwikkelt waarmee we binnen de scholen aan de slag kunnen. Het is inderdaad zo dat er te weinig informatie aanwezig is en wordt meegedeeld aan zowel de leerlingen als de leerkrachten. Ik ben in mijn middelbare school zelf geconfronteerd geweest met de genderproblematiek. Een meisje in mijn klas wou graag jongen zijn. Die aanpassing voor ons was niet zo evident. Achteraf bekeken vind ik dat wij als puber daar te weinig over geïnformeerd zijn. Het is niet vanzelfsprekend om ineens iemand aan te spreken met een jongensnaam terwijl die nog de kenmerken van een meisje met zich meedraagt.
Het is belangrijk dat dit bespreekbaar wordt gemaakt en niet verstopt wordt in een hoekje. We kunnen niet verwachten dat mensen uit te kast komen als wij als leerling of leerkracht er niet openlijk over durven spreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.