actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2013, 20:07
kaat.f*ans kaat.f*ans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: zoersel
Posts: 20
Zijn computerschermen schadelijk voor de ogen?

18:09 Wetenschap Het gebruik van de computer heeft zeker gevolgen voor uw ogen. Vooral wanneer u een lange tijd, zonder pauze naar het scherm zit te staren kan u last krijgen van het zicht. Toch zijn er manieren om de negatieve effecten tegen te gaan.

Uit studies blijkt dat tussen de 50 en 90 percent van personen die voor hun werk voor een computerscherm zitten, gezichtsproblemen hebben. De problemen komen zo vaak voor dat er zelfs een naam voor bestaat: 'Computer Vision Syndrome', ofwel CVS.

Mensen knipperen ongeveer 18 keer per minuut. Wanneer u naar een computerscherm kijkt, daalt dat aantal drastisch. Dat zorgt ervoor dat je ogen uitdrogen, rood worden of beginnen te jeuken.

"De bovenkant van je scherm zou eigenlijk op ooghoogte moeten staan. Dat zorgt ervoor dat u wat neerkijkt op het scherm, wat een meer natuurlijke houding is", zegt Jeffrey Anshel, oprichter van 'Corperate Vision Counseling. Hij schreef ook een boek over de visuele ergonomie, de wetenschap die zich bezighoudt met de aanpassing van de werkomstandigheden.

In het Engels spreekt Anshei over de aanpak van de drie B's: Blink, Breathe and Break. Het is dus belangrijk om genoeg met de ogen te knipperen, normaal te ademen en genoeg pauze te nemen. "Onze ogen zijn niet ontworpen om zo lang op zo'n korte afstand te kijken", verduidelijkt Anshei. "Daarom is het ook aangewezen om de 20-20-20 regel te volgen." In het Nederlands vertaalt zich dat in: neem elke 20 minuten een pauze van 20 seconden en kijk dan naar iets dat op 7 meter (20 feet) afstand ligt.

Jan Stassijns

Archiefbeeld AFP

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...or-de-ogen.aspx

Mijn mening: Als je een beetje nadenkt over het feit of een computerscherm schadelijk is of niet voor de ogen, denk ik dat er veel mensen zullen denken van wel. Dit is nu ook uit het onderzoek gebleken. Ik vind het goed dat men de mensen er toch op wijst dat het computerscherm inderdaad schadelijk kan zijn voor de ogen. Zeker nu de technologie zo'n grote sprongen neemt en kinderen van kleins af aan al geconfronteerd worden met deze soort van media. De maatschappij zal zowel kinderen, jongeren en volwassenen toch preventief moeten opvolgen wil men de mens in de toekomst gezond laten verder bestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2013, 10:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Computerscherm slecht voor ogen

Iedereen is er waarschijnlijk al van op de hoogte. Een computerscherm is slecht voor de ogen, zeker voor mensen die uur na uur naar zo'n scherm moeten kijken. Sommige mensen hebben geen andere keuze, het moet bijvoorbeeld voor de job dat ze uitoefenen. Andere mensen hebben wel een keuze. Ik denk spontaan aan jongeren die urenlang spelletjes kunnen spelen op de computer of personen die de hele dag actief bezig zijn op facebook. Deze mensen zouden beter regelmatig weg kijken van het computerscherm.
Wat ik ook zeker kwijt wil is dat niet enkel een computerscherm slecht is voor de ogen. Ook de TV, Nintento, WII, ... zijn schadelijk.
Het zijn trouwens niet enkel volwassen mensen die te veel naar een computerscherm kijken, maar ook kinderen. Dit zorgt ervoor dat kinderen steeds vroeger gezichtsproblemen krijgen. Er zijn heel veel kinderen die langer dan een uur per dag digitale spelletjes spelen. De kinderen van nu zijn zeker niet de kinderen van 50 jaar geleden. Ouders geven nu veel te snel toe aan de wil van hun kinderen en als de kinderen blijven 'zagen/klagen' om op hun Nintendo te spelen, mogen ze dit meestal van de ouders. Dit is zeer slecht voor de ogen van de kinderen. Ik vind persoonlijk dat kinderen niet meer dan een uur per dag zouden mogen kijken naar een digitaal scherm. Dit zou al veel beter zijn voor de ogen. Ik vind het wel goed dat zo'n artikel in de krant verschijnt, zo wordt iedereen nog eens herinnert aan het feit dat digitale schermen schadelijk zijn voor de ogen en dat er veel mensen zijn die er toch te lang voor gaan zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.