actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2012, 14:11
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Exclamation Europese kerncentrales zijn niet veilig genoeg

“De Europese kerncentrales moeten beter beveiligd worden”, dat is de niet zo geruststellende conclusie van een stresstest die de Europese Commissie heeft uitgevoerd. Het kostenplaatje wordt geschat op zo’n 10 tot 25 miljard euro.

Na de kernramp in Fukushima in Japan heeft de Europese Commissie beslist om alle kernreactoren van de Europese Unie aan een stresstest te onderwerpen. In de Europese Unie staan 134 kernreactoren verspreid over 68 centrales en die hebben niet allemaal de stresstest doorstaan. Volgens Europa zijn er dringend meer investeringen nodig in nucleaire veiligheid.

Zo verwijst de Commissie in het rapport naar de scheurtjes in reactor 3 van de kerncentrale van Doel. “Het voorbeeld van Doel 3 toont de noodzaak van constante veiligheidscontroles aan”, klinkt het. “Daarnaast moet de informatie over die controles zo goed mogelijk gedeeld worden met andere centrales.” Er is dus met andere woorden meer samenwerking nodig.

De toestanden variëren wel van kerncentrale tot kerncentrale en van land tot land. Zowel Doel als Tihange moeten bijvoorbeeld dringend werk maken van het verbeteren of installeren van seismische instrumenten om aardbevingen te kunnen registreren. Hoewel beide centrales meerdere werkpunten hebben, valt het wel op dat er een pak kerncentrales zijn die er erger aan toe zijn. In sommige kerncentrales in Noord-Europa heeft het personeel bijvoorbeeld slechts 1 uur de tijd om bij een stroompanne de kerncentrale te beveiligen om zo een kernsmelting te voorkomen.

De uitgelekte tekst is slechts de samenvatting van de stresstest. Het volledige rapport wordt pas later deze maand voorgesteld. Wat de precieze mankementen in iedere afzonderlijke centrale zijn, staat er dus niet in. Toch blijkt uit de samenvatting de ernst van de huidige situatie.

BRON: de redactie (één) - http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...trales-onveilig - 2 oktober 2012

Mijn mening: Dit is zeer onrustwekkend. Hoewel het bij ons in België nog mee valt kwestie veiligheid zijn er andere landen waar hetzelfde kan voorkomen zoals in Japan. Vooral, dat wij daar pas nu bij uitkomen?! Er moest eerst de kernramp in Fukushima gebeuren eens ze de stresstest gingen uitvoeren op andere reactoren. Dat is toch verschrikkelijk!! Ik wil niet dat ze kerncentrales gaan sluiten, maar ik wil zeker niet dat er nog nucleaire ongelukken gaan gebeuren. Als je ziet hoe Fukushima nog steeds aan het leiden is onder de milieuramp dat wil toch geen enkel ander land meemaken. Al een geluk dat het bij ons in België niet zo erg is. Toch is er nog steeds het scheurtje in reactor 3. Voor deze problemen moeten ze dringend maatregelen/oplossingen zoeken! VOOR HET TE LAAT IS.

Laatst aangepast door Lore.Vanmarcke : 2nd October 2012 om 14:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2012, 14:20
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Ik vind dit bericht best wel schokkend, als er blijkbaar dan toch zoveel problemen zijn rond veiligheid in de Europese kerncentrales. Dan wil ik wel graag horen welke dit zijn en wat er aan gedaan zal worden. Het gedachte aan een nieuwe ramp zoals die van Tsjernobyl of Fukushima, maar dan dichter bij huis? Ik denk niet dat dat een toekomst is die ik tegemoet wil komen.
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.