actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2012, 07:50
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Federale politie zit zonder toiletpapier

BRUSSEL - Het alcoholverbod in de kantines is niet de enige besparing binnen de federale politie. In meerdere afdelingen heerst een tekort aan schrijfgerei, poetsproducten en zelfs toiletpapier.

De politievakbonden zijn ongerust.
Blauwe balpennen. Fluostiften. Papieren handdoekjes voor in de toiletten. WC-papier. Het zijn basisbehoeften, maar bij de federale politie zijn ze niet meer te krijgen.

De regionale afdelingen kunnen ze niet meer bestellen via het centrale systeem, omdat de stocks niet meer worden aangevuld. Zelfs het thermisch ondergoed, geen overbodige luxe voor politieagenten die in weer en wind de straat op moeten, is alleen nog in ‘minder courante maten' te verkrijgen.

Bij de federale politie klagen ze steen en been over de toenemende tekorten.

Lekke band

‘Iedereen moet inspanningen leveren, maar niet als besparingen ten koste gaan van de doeltreffende werking van de politie', zegt Vincent Houssin van het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt.

‘Een politiewagen met een lekke band aan de kant houden omdat er geen nieuwe band is, dat zijn toestanden die onaanvaardbaar zijn.'

De politievakbonden wijzen met een beschuldigende vinger naar de overheid.

‘Het jongste begrotingsconclaaf heeft een verbod opgelegd voor uitgaven met plaatselijke kredieten, maar die stelden ons net in staat om kleine tekorten snel in te vullen', zegt NSPV-woordvoerder Gert Cockx.

‘Het moet nu via openbare aanbesteding, een logge en tijdrovende procedure.'

Tijdrovend

‘Bovendien moet de ministerraad voortaan alle uitgaven boven 5.500 euro goedkeuren. Daardoor worden de bestellingen gewoon teruggestuurd om ze volgens de nieuwe regels te laten verlopen. Die zijn omslachtig en tijdrovend.'

Gert Cockx: ‘De politiek veegt de vloer aan met haar eigen belofte om nooit te besparen ten koste van de veiligheid van de burger. Wij stellen vast dat elk jaar opnieuw miljoenen euro's uit het budget van de federale politie worden weggesnoeid. Dat blijft niet zonder gevolgen voor de politiewerking.'

Politietop

De politietop heeft weet van de problemen. ‘Maar we moeten roeien met de riemen die wij hebben en die zijn het resultaat van de nieuwe budgettaire maatregelen. Alle overheidsdiensten moeten besparen, dus ook wij. Wij proberen met verschuivingen de meest dringende noden te lenigen, maar wat kan wachten, moet ook wachten', klinkt het daar.

Een oplossing lijkt niet meteen in de maak. ‘Wij zullen de minister hiervoor aanschrijven', zegt Vincent Houssin.

‘Stilaan worden nieuwe reserves opgebouwd', zegt Gert Cockx nog. ‘De federale politie zal met de nieuwe regels moeten leren leven en dus langer op voorhand bestellingen maken.'

Lokale politie

De lokale politie blijft gespaard van deze problemen. Dat is eenvoudig uit te leggen: voor haar logistieke noden klopt zij aan bij de lokale overheid, niet bij de federale instanties.

Bron: De Standaard 30/11/2012
http://www.standaard.be/artikel/det...121129_00386630

Eigen mening: Het is toch wel triestig als de overheidsdiensten al moeten besparen op toiletpapier. Ja, we moeten besparen en ja iedereen moet zijn steentje bijdragen, maar neen, we kunnen niet aan de basisbehoeften van het overheidpersoneel gaan prutsen, zuiver om de besparingen rond te krijgen. Als we zo beginnen, what's next? Laten we het overheidspersoneel staand werken om hun stoelen te kunnen verkopen? Hoeveel stakingen er ook geweest zijn (terecht en onterecht), DIT is een reden om te gaan staken!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2012, 08:56
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Ik stel mij serieuze vragen bij jouw idee van relevante artikels, Simon. Laat me duidelijk zijn, dit is geen persoonlijke aanval, maar serieus, jij vindt het maatschappelijk relevant dat ' de politie zonder toiletpapier zit'??? En dat ze daarvoor zouden moeten staken???? Jeetje

Ja, er moet bespaard worden, en ja, het is best vervelend dat je geen toiletpapier hebt, maar dit is in mijn ogen geen basisbehoefte. Basisbehoeftes zijn een dak boven je hoofd, bescherming, kleren en eten. Hoeveel mensen in de wereld hebben geen toiletpapier?? Zie je hen daarvoor staken? En hoeveel mensen nota bene moeten leven zonder te kunnen voldoen aan hun basisbehoeften?? Zie je hen staken? Nee. En waarom niet? Heel eenvoudig. Wij zijn zo verwend met allerlei producten en we hebben het zo hoog in onze bol gekregen dat we bij het minste al gaan staken en van onze neus maken. Wij moeten dit, wij moeten dat... De mensen die echt reden tot klagen hebben, die ondergaan hun lot, die proberen creatieve alternatieve te vinden en leven hun leven op de best mogelijke manier.

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat we eens wat minder aan onszelf gaan denken en onszelf minder als het middelpunt gaan beschouwen. We staken, bij wijze van spreken, al voor een scheet, we moeten steeds meer en beter hebben terwijl we met een heeeeeeeel pak minder nog een enorm luxueus leven zouden kunnen hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2012, 09:14
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Evelien,

Dat van die basisbehoeften was misschien een slechte verwoording, maar zo staat het in het artikel, ik heb de verwoording slechts overgenomen.

Overheidsdiensten zitten aan de bodem. Wat ik hiermee bedoel is: hoe kunnen ze fatsoenlijk functioneren als ze geen materiaal beschikbaar hebben? Ik zeg niet dat de politie dringend toiletpapier nodig heeft voor de criminelen op te pakken.

Zie het in de ruimere context. De Registratie van Financiën heeft geen geld om stylo's te kopen waardoor ze geen huurcontracten kunnen registreren waardoor de staat verschillende miljoenen belastingen misloopt. En Ja het ministerie van Financiën werkt nog met stylo's, omdat ze ook zo'n geweldig computersysteem hebben dat nooit crasht voor een weekje of 2.

Ik had inderdaad wat meer uitleg moeten verschaffen bij het feit dat het niet enkel het toiletpapier en de luxeproducten van de politie zijn, inderdaad, dat doet het artikel af als niet relevant.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.