actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2011, 16:24
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Doosjes paracetamol in Leuvense automaat

In het station van Leuven ontdekte een apotheker in een publieke automaat, tussen de snoepjes en de papieren zakdoeken, ook doosjes paracetamol. De distributeur riskeert een hoge straf. Dat meldt het vakblad De Apotheker.

De Leuvense apotheker verwittigde de apothekersvereniging BAF, die de nodige stappen nam. Maar een snelle reactie kwam er duidelijk niet. Vijf dagen na de initiële klachten kon je via de automaat nog altijd paracetamol krijgen.

De automaat staat er autonoom en heeft niets met een officina te maken. Goedkoop zijn de pijnstillers alvast niet: een doosje dat in een reguliere apotheek 3,87 euro kost, kun je voor 5 euro uit de automaat halen. Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG), verantwoordelijk voor de correcte opvolging van de geneesmiddelenwet, stuurde uiteindelijk inspecteurs op pad.

Gevangenisstraf
De distributeur van de automaat riskeert een hoge straf. Hij bezondigt zich immers aan de onwettige uitoefening van de artsenijbereidkunde.

België heeft een eigen wetgeving wat geneesmiddelen betreft, ook de niet-voorgeschreven geneesmiddelen, zoals paracetamol. Die mogen niet buiten de apotheek verkocht worden. Ook niet in een gewone automaat. “De geneesmiddelenwet is duidelijk”, repliceert het FAGG. “Dit kan niet.”

De eigenaar van de automaat die het ding ook gevuld heeft en die moet weten wat er zich in zijn automaat bevindt, moet – in het beste geval – alleen de geneesmiddelendoosjes uit zijn machine halen.

Als de inspecteurs de distributeur niet onmiddellijk kunnen vatten, kunnen zij de machine tijdelijk verzegelen. In het ergste geval wordt die trouwens in beslag genomen.

De distributeur zal, hoe dan ook, vervolgd worden voor de overtreding op de geneesmiddelenwet. Dat brengt hem voor de correctionele rechtbank. Hij riskeert een gevangenisstraf van 8 dagen tot zes maanden en een geldboete tot 25.000 euro.

“Het gaat om meer dan om gewoon paracetamol dat in een automaat wordt aangeboden. Iets waarmee de wet duidelijk overtreden wordt”, reageert de Orde der Apothekers. “Het gaat ook om verantwoordelijkheid. Wat als iemand, in welke toestand ook, een paar doosjes uit de automaat haalt en daar zelfdoding mee pleegt? Is dat een verantwoordelijkheid die de automatendistributeur op zich zal nemen?”

Bron : Knack

Mening : Paracetamol is het wereldwijd meest gebruikte pijnstillende en koortsverlagende middel. Ik heb ook opgezocht dat er tussen elke dosering paracetamol 3 à 4 uur gewacht moet worden. Deze automaat staat centraal in Leuven (een studentenstad). Ik stel het mij al zo voor dat er één of andere dronken student in Leuven voor een weddenschap (of om indruk te maken op andere dronken vrienden) enkele van deze pilletjes na elkaar inneemt als ze de pilletjes opgemerkt hebben in de automaat. De gevolgen kunnen inderdaad niet te overzien zijn. De pilletjes bevinden zich tussen snoepjes waardoor kinderen, minder begaafde mensen, gehandicapten, ... zich bijvoorbeeld echt kunnen vergissen en deze pilletjes kunnen aanzien als snoepjes. De bedenker van dit idee mocht wel eerst wat dieper nadenken. Hoewel ik zijn idee economisch gezien wel snap want volgens mij zou een automaat met pijnstillers e.d. enorm winstgevend zijn op momenten dat apothekers gesloten zijn. Maar dit zou gewoon compleet onverantwoord zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th March 2011, 20:01
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Doosjes paracetamol in Leuvense automaat

Een automaat met daarin geneesmiddelen die zonder voorschrift ook in de apotheker verkrijgbaar zijn, daar zie ik het probleem niet van in. Maar geneesmiddelen in dezelfde automaat verkopen waar ook snoepjes te verkrijgen zijn, vind ik onverantwoord. Voor kleine kinderen kan dit een gevaar zijn, een ongeluk is namelijk snel gebeurd. Daarentegen denk ik dat de invloed van zo'n automaat op personen die zelfmoord willen plegen klein en eerder onbelangrijk is. Personen die met zulke gedachten spelen zullen hun pillen anders elders wel halen. Geneesmiddelen waarvoor wel een voorschrift vereist is, mogen naar mijn mening niet in automaten verkocht worden. Meestal gaat het hier ook over zware geneesmiddelen.

Tot zover mijn mening. Als we naar de feiten gaan kijken dan is het nu eenmaal zo dat men zich aan de wet moet houden. De geneesmiddelenwet legt een verbod op de verkoop van geneesmiddelen buiten de apotheken, dus vind ik het niet meer dan juist dat deze distributeur bestraft wordt. Binnen de lijntjes lopen is de boodschap.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.