actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2008, 15:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile Deze zomer geen tekort meer aan uitleententen

Deze zomer geen tekort meer aan uitleententen


BRUSSEL - De Vlaamse overheid koopt voor twee miljoen euro nieuwe tenten aan.



De Vlaamse minister van Jeugd, Bert Anciaux (Vl.Pro), hoopt dat de tenten nog voor de zomer geleverd worden, zodat elke aanvraag van jeugdbewegingen dit jaar beantwoord kan worden. 'Tot nog toe konden we maar 80 tot 90 procent van de aanvragen honoreren', aldus de minister. 'De toestand die ik tien jaar geleden bij mijn aantreden als minister van Jeugd erfde, was rampzalig. Veel tenten waren rot en gescheurd. Bovendien worden er nu hogere ecologische vereisten gesteld aan nieuwe tenten, waardoor ze niet zo lang meer meegaan. Producten die werden gebruikt om ze beter tegen weer en wind te beschutten, zijn immers schadelijk voor het milieu. Vroeger bleef een tent vijftien jaar in goede staat, nu nog vijf jaar.'

Een andere opgemerkte stijging van het budget voor 2009 betreft het bovenlokale jeugdbeleid, waaronder het experimentele jeugdwerk valt. Het gaat onder meer over allochtone jeugdwerkingen. Anciaux: 'We hebben in Vlaanderen het uitgebreidste jeugdwerk van de hele wereld, en toch zijn er nog groepen die we niet bereiken. Ondanks alle inspanningen stellen we vast dat allochtone kinderen en jongeren in de kou blijven. Daarom denken we er nu aan om eigen structuren voor allochtone jongeren te maken, maar wel binnen het bestaande jeugdwerk. Ik wil geen apartheid creëren. Binnen de bestaande koepels moeten autochtone en allochtone groepen geregeld samenwerken.'

Voorbarig maar wel al een duidelijk plan in het hoofd van de minister, is om de 1-euromaatregel, waardoor jongeren goedkoop in musea binnen kunnen, uit te breiden naar zwembaden en andere sportinfrastructuur. CD&V-mandatarissen lieten eerder weten dat ze tegen dit plan zijn. Ze noemen het 'sinterklaaspolitiek'. Anciaux is het daar niet mee eens. Hij zegt: 'Sporten is voor veel jongeren gewoon te duur. Ik streef naar een eenheidsprijs die ik met de gemeenten ga afspreken.'

Tot slot wil hij volgend jaar voor het eerst een gemeente uitroepen tot meest kindvriendelijke. Hij wil dat dit initiatief zich om de twee jaar herhaalt, naar analogie met de meest cultuurvriendelijke en meest sportvriendelijke gemeente. Een jury zal een keuze maken uit ingezonden projecten en de gemeente die wint, krijgt het geld om haar projectvoorstel uit te voeren. Al deze plannen maken deel uit van het jeugdbeleidsplan voor 2009. Anciaux sluit daarmee een periode van tien jaar af waarin hij gedurende twee opeenvolgende termijnen minister van Jeugd was.


DS, 12-11-2008 (Veerle Beel)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.