actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 20:23
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Mattel geeft toe: er komt een kale Barbie voor kankerpatiëntjes

Mattel geeft toe: er komt een kale Barbie voor kankerpatiëntjes

In het begin van het jaar werd een Facebook-groep opgericht, die Barbie-fabrikant Mattel opriep om een kale versie van hun populaire pop op de markt te brengen. Zo willen de oprichters jonge kankerpatiëntjes een hart onder de riem steken bij hun strijd tegen de ziekte. Mattel weigerde aanvankelijk, maar laat zich nu toch overtuigen door de 152.000 fans van de groep.

'Beautiful and Bald Barbie: Let's see if we can get it made', zo heet de Facebook-groep voluit. En in dat opzet zijn de makers volledig geslaagd, want de kale pop wordt in 2013 geproduceerd.

Mattel-woordvoerder Alan Hilowitz liet aan CBS News' HealthPop weten dat de nieuwe pop een 'vriendin' zal zijn van de echte Barbie. Ze krijgt haar eigen pruiken, hoedjes, sjaals en andere accessoires, maar is in principe helemaal kaal.

Niet in de winkel
Maar hoewel de meer dan 152.000 fans van de Facebook-groep maar al te graag hun eigen exemplaar willen, zal dat helaas niet mogelijk zijn. De Barbies zullen namelijk niet in de winkel te vinden zijn, maar geworden gedoneerd aan Engelse kinderziekenhuizen.

Dat liet de speelgoedfabrikant weten op haar eigen Facebook-pagina. "We hebben beslist om de poppen niet te verkopen in de winkels, maar geven ze liever direct aan de kinderen die het meest kunnen profiteren van deze unieke speelervaring", klinkt het daar.

Campagne
De campagne voor de kale Barbie werd in januari gelanceerd door Jane Bingham en Rebecca Sypin, die beiden een dochter hebben met haarverlies door een kankerbehandeling. Zij denken dat de kale Barbie therapeutisch kan werken en kaalheid 'normaal' kan maken.

Nadat de campagne in Engeland massale aandacht kreeg, werden de twee dames uitgenodigd bij Mattel om te praten over hun ideeën . Daar kregen ze te horen dat de pop geproduceerd zal worden.

De oprichters zijn uiteraard heel blij met de toegeving, maar hadden de pop toch liever in de winkels gezien. "We willen dat meisjes weten dat ze niet afhankelijk zijn van hun haar voor hun eigenwaarde en schoonheid", zei Bingham aan HealthPop. "Er wordt zomaar aangenomend dat kale mensen ziek zijn en in hun bed moeten blijven. Dat stigma willen we veranderen", aldus Bingham.

Bron: The Time via www.hln.be
Datum: 02-04-2012

Mijn mening:
Bij dit artikel heb ik toch een dubbel gevoel... Enerzijds vind ik het mooi dat er zoveel mensen fan zijn van de pagina op Facebook. Mattel gaat 'Bald Barbie' produceren om dan te schenken aan kinderziekenhuizen. Dat zij de jonge kankerpatiëntjes willen steunen, is natuurlijk mooi. 'Bald Barbie' kan misschien wel helpen bij het aanvaarden en verwerken van de ziekte. Barbie is immers toch iemand waar vele jonge kindjes naar opkijken. Dus kinderen kunnen zeker kracht putten uit hun kale vriendin.

Maar anderzijds voel ik me er toch een beetje ongemakkelijk bij.
Kinderen spelen om zich kind te voelen en niet 'een zieke'. Ze willen eventjes vergeten dat ze lijden aan kanker. Daarom vind ik een Barbiepop die hen er juist aan doet denken toch maar gek.
De kinderen moeten beseffen dat ze inderdaad kanker hebben, maar het zijn nog kinderen. Ze mogen toch eventjes wegdromen tijdens het spelen vind ik.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening. De kinderen kunnen er hoop uit putten maar langs de andere kant kan de pop hun nog duidelijker maken hoe de realiteit in elkaar zit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2012, 14:50
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Ik ben het hier met Lisse eens. Ik vind het een heel mooi gebaar en snap dat ze hiermee de kinderen een hart onder de riem willen steken.
Barbiepoppen schenken aan het ziekenhuis is nobel, zeker wanneer je er niets voor in ruil wenst.
Toch steun ik Lisse in het dubbel gevoel. Als jong meisje speel je vaak met barbiepoppen en leef je via de barbiepop in een fantasie. Ik denk dat vele zieke kinderen het niet erg vinden dat de barbiepop haar hebben. Vele zullen zich voordoen als deze barbiepop en dan hebben ze als barbiepop zijnde wel haar.
Nu, misschien wordt te veel over nagedacht.
Barbiepoppen schenken: Super!
Speciaal kale barbiepoppen maken: ik weet het niet.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2012, 18:26
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Ik denk wel dat het puur een mooi gebaar is van de fabrikant en dat het niet nodig is hier een dubbel gevoel bij te hebben. Voor kinderen kunnen deze poppen een goede manier zijn om met hun ziekte om te leren gaan. Dit geldt ook niet alleen voor de kinderen die de ziekte hebben, maar ook voor de andere kinderen in hun omgeving. Over het algemeen wordt het beeld geschetst dat kaalheid (en dan vooral bij vrouwen/meisjes) slecht is en dit wordt bijna meteen geassocieerd met een ziekte. Op deze manier leren de kinderen dat dit helemaal niet perse slecht is.
In de moslim landen is er al een andere Barbie te koop. Omdat ze de westerse Barbie te bloot vonden hebben ze daar Fulla, een gesluierde versie van Barbie zonder bijbehorende Ken. Zo'n soort Barbie is natuurlijk anders dan een pop speciaal voor zieke kinderen, maar toch denk ik niet dat een kale Barbie geen afzet zal vinden. Misschien zou het ook helemaal geen slecht idee zijn om deze Barbies wel in winkels te verkopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.