actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2008, 10:44
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Kwart van senioren onder armoedegrens

BRUSSEL - In België leeft bijna een kwart van de 65-plussers onder de armoedegrens. In Nederland is dat maar 6 procent.

De kloof tussen Nederland en België wordt almaar breder: de afgelopen jaren daalde het aantal armen bij onze noorderburen van 12naar 10procent. Bij ons steeg dat tot 15procent. Arm is wie minder dan 60procent van het gemiddelde inkomen verdient. Nederland is nu een van de rijkste landen van de Europese Unie, België zit onder het EU-gemiddelde.

Er bestaan grote verschillen tussen de bevolkingsgroepen: het percentage 65-plussers onder de armoedegrens loopt op tot 23procent, of bijna één op de vier senioren. In Nederland gaat het om 6procent van de senioren, of vier keer minder dan bij ons. Dat blijkt uit cijfers die staatssecretaris voor Armoedebestrijding Jean-Marc Delizée (PS) meedeelde aan kamerlid Guido De Padt (Open VLD).

Bij ons verhoogt het risico op armoede dus sterk boven de pensioengerechtigde leeftijd, terwijl in Nederland de senioren minder kans op armoede lopen. De Padt, tevens OCMW-voorzitter van Geraardsbergen, beaamt die vaststelling: 'Ook in ons OCMW krijgen wij meer ouderen over de vloer, die wij vroeger niet zagen. Ouderen krijgen het steeds moeilijker om de eindjes aan elkaar te knopen. Ik vrees evenwel dat er nog veel zijn die er niet voor durven uit te komen en er dus nog veel verborgen armoede is.'

Waarom doen de Nederlanders het zo veel beter? Wat de senioren betreft, is het duidelijk: 'Het Nederlandse pensioen ligt hoger dan bij ons omdat het basispensioen daar wordt aangevuld met verplichte aanvullende pensioenen', zegt staatssecretaris Delizée.

'Een wezenlijk verschil vormt de huisvestingmarkt. In Nederland wordt bijna de helft (43procent) van de woningen verhuurd, waarvan driekwart binnen de sociale huursector. In ons land wonen ruim twee op de drie Belgen (68procent) in een eigen woning en de rest in huurwoningen.'

Slechts een kleine minderheid van de huurders kan terecht in een sociale woning: de sociale sector is goed voor amper 6,2procent van de woningmarkt. De overgrote meerderheid van de huurders, ruim vier keer meer dan de sociale huurders, zit in privéhuurwoningen. Onder hen bevinden zich veel ouderen en mensen met een laag inkomen, geeft Delizée toe. 'De hoge huurprijzen spelen bijgevolg een belangrijke rol in de hogere armoede in België.'

Maar de doorslaggevende reden voor de uiteenlopende evolutie schuilt in de arbeidsmarkt. 'Werk is de beste dam tegen armoede', zegt Delizée. Volgens hem heeft amper 67procent van de Belgen tussen 15en 64jaar een job, tegen 79procent in Nederland.

Wie geen werk heeft, zoals veel alleenstaande moeders, zieken, gehandicapten en vooral ouderen, loopt een sterk verhoogd risico op armoede. Delizée: 'De activering (van werklozen, nvdr.) staat voor mij centraal. Ik wil de OCMW's daarbij ondersteunen.'

België spendeert in ieder geval amper minder geld dan Nederland: 7.948,9euro per hoofd van de bevolking bij ons tegenover 8.333,2euro bij hen. Een verschil van net geen 5procent. Minder efficiënt zijn we niet, want bij ons bedragen de administratieve beheerskosten van het sociaal systeem maar 3,3procent, tegen 5,1procent in Nederland. Bijgevolg blijven er evenveel centen voor armoedebestrijding over.

Bron: www.standaard.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2008, 19:48
kizzer kizzer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: berlaar
Posts: 37
Een vriendin van mij werkt in een supermarkt. Een tijdje geleden hadden we een gesprek over diefstal. Zij vertelde mij dat de meeste diefstallen gepleegd worden door mensen die pensioengerechtigd zijn. Vaak gaat het hier ook overbasisproducten. Mijn vriendin vertelde mij ook dat ze tijdens het gesprek na de diefstal te weten kwam dat deze mensen echt niet rond kunnen komen.
Ik denk dat we vandaag meer stil moeten staan bij deze problematiek. Hopelijk wordt er nog hard gewerkt aan deze problematiek, nu en in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.