actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2013, 09:08
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Elektronische kassa kost 21.000 jobs

Elektronische kassa kost 21.000 jobs

De verplichte invoering van de elektronische kassa's die het zwartwerk in de horeca moeten uitroeien gaan de komende twee jaar tussen 12.900 en 21.000 banen kosten door ontslagen en faillissementen. Dat voorspellen vorsers van de KULeuven vandaag in De Standaard en Het Nieuwsblad.

"Alles hangt uiteraard af van de effectieve hoeveelheid zwartwerk in de sector", grinnikt professor Joep Konings in de krant. Samen met collega Maarten Goos en doctoraalstudent Koen Breemersch becijferde hij het effect van de invoering van de elektronische kassa die op één januari begint en einde 2015 afgerond moet zijn. Volgens Konings stellen gezaghebbende studies dat één op drie banen in de horeca officieel niet bestaat. "Als dat klopt, zal het verlies dichter bij 21.000 banen uitkomen."

Geen zwart geld meer
De elektronische kassa moet ervoor zorgen dat restaurants geen zwarte inkomsten meer kunnen ontvangen. Ze hebben dan ook geen zwart geld meer om het personeel te betalen. Veel remedies zien de vorsers niet. Productiviteitsstijgingen zijn nauwelijks mogelijk, de hogere kosten verhalen op de klanten in een sector met bikkelharde concurrentie al evenmin. Een btw-verlaging tot zes procent zou volgens de vorsers slechts een jobwinst van maximaal 2 procent opleveren.

De studie hield bovendien al rekening met de compenserende maatregelen die de regering goedkeurde. Zonder die maatregelen zouden ten minste ten minste 16.000 en mogelijk zelfs 24.000 banen sneuvelen, goed voor 20 procent van de totale werkgelegenheid in de sector. Wat de regering nog kan doen? Om de werkgelegenheid op peil te houden, zou een loonkostenverlaging met 20 tot 35 procent nodig zijn, wat volgens de onderzoekers "allesbehalve evident" is.

Bron: www.hln.be, 19/10/2013

Eigen mening
Volgens mij zijn die elektronische kassa's helemaal niet zo goed. Dan zijn er terug heel veel werklozen in België en dus ook minder koopkracht. Als 20% van de horecasector plots werkloos is, gaat niet alleen de horeca dat voelen, maar ook andere winkels omdat de werklozen zich die spullen niet meer kunnen veroorloven (de koopkracht verkleint).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2013, 10:37
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Elektronische kassa kost 21.000 jobs

Ik begrijp zeker en vast dat veel cafés deze elektronische kassa niet zien zitten. Momenteel werken heel veel mensen in de horeca in het zwart, dus er zullen heel veel ontslagen vallen, maar uiteindelijk is iedereen gelijk voor de wet. Andere bedrijven en winkels mogen ook niet in het zwart werken, ik zeg niet dat dat nooit gebeurt, maar het zou zeker niet mogen. Van de horeca is het algemeen geweten dat daar erg veel in het zwart wordt gewerkt en dit wil de overheid aanpakken.
Dus langs de ene kant begrijp ik de horecazaken die nu waarschijnlijk nog meer kosten zullen creëren, maar langs de andere kant begrijp ik de overheid ook wel. Zij willen gewoon het zwartwerk tegengaan, wat niet meer dan normaal is.
Misschien kan de overheid nog wel enkele maatregelen nemen die in het voordeel zouden zijn van de horeca uitbaters, zodat ze toch iets meer ademruimte krijgen en niet altijd op hun toppen van hun tenen moeten lopen. Maar ik weet niet of er zo'n maatregelen snel gaan genomen worden, aangezien het overal crisis is en dus ook voor de overheid ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.