actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2012, 09:53
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Databank voor jonge drinkers

Databank voor jonge drinkers
Bingedrinkers onder de loep

BRUSSEL - Artsen registreren voortaan alle jongeren met een alcoholvergiftiging. Daaruit moet blijken of een alcoholkliniek voor jongeren nodig is.

Van onze redactrice

‘Dit jaar heb ik al zes jongeren met een zware alcoholvergiftiging gezien. Een paar moesten we zelfs op intensieve zorg leggen', zegt José Ramet, professor kindergeneeskunde aan het UZ Antwerpen. ‘Ik hoor van collega's hetzelfde: op de spoeddiensten belanden regelmatig tieners die aan bingedrinking doen. De meesten zijn tussen 14 en 17 jaar oud. Maarwe hebben geen idee over hoeveel jongeren het in het hele land gaat.'

Daar komt nu verandering in. Dit weekend presenteert Ramet op een congres van de Belgische Vereniging van Kindergeneeskunde een onlineformulier waarmee kinder- en spoedartsen jongeren met een alcoholvergiftiging kunnen registreren. De registratie is meer dan een telling. Zo vraagt het formulier bijvoorbeeld naar de gezinssituatie van de jongere en zijn schoolloopbaan. De jongere moet ook zijn favoriete drankje opgeven, de leeftijd waarop hij voor het eerst alcohol dronk en of hij gewoonlijk alleen of met vrienden drinkt.

‘We moeten een beter beeld krijgen van de kinderen die aan bingedrinking doen. We weten al wel dat de kinderen niet altijd uit de sociaal zwakke milieus komen. Het is een heel gemengd publiek. Maar dat kan ik vanuit één ziekenhuis niet echt hard maken.'

De registratie gebeurt anoniem, beklemtoont Guido Van Hal, professor epidemiologie aan de Universiteit Antwerpen. Hij hielp de vragenlijst mee ontwikkelen. ‘Daarom vragen we ook niet naar de geboortedatum, alleen naar de leeftijd. Een jongere die met een alcoholvergiftiging op de spoed belandt, is iets delicaats. En toch willen we juist van hen toestemming om de gegevens te analyseren.'

Binnen een jaar moeten de cijfers er uitsluitsel over geven of ons land een alcoholkliniek voor jongeren nodig heeft. ‘Denk daarbij niet aan een apart ziekenhuis', zegt Ramet. ‘We willen veeleer een nieuw team van psychologen en kinderartsen in het ziekenhuis oprichten. Zodra een jongere met een alcoholvergiftiging op de spoed komt, zou het team die jongere opvangen. Nog voor hij naar huis mag, praat een psycholoog met hem. Het team zou de jongeren ook een jaar of zelfs langer blijven opvolgen.'

Zo'n alcoholkliniek zou binnen enkele maanden op poten kunnen staan, zegt Ramet. In Nederland bestaan zulke klinieken voor jongeren al vijf jaar (zie inzet).

(bron: www.standaard.be gevonden op 23 maart 2012)

Mening:
Mijn eerste gedacht bij dit artikel was: dat is een goed initiatief, maar toen ik het voor een tweede keer las had ik mijn mening al herzien. Het is goed dat bingedrinking onder de loep genomen wordt maar ik denk dan vooral aan het resultaat. Iemand die aan bingedrinking doet zal, denk ik, niet echt willen luisteren naar wat een psycholoog daarover te vertellen heeft en als ze dat wel doen, zal het van korte duur zijn, vrees ik. Er zal veel moeite, tijd en geld in dit project moeten gestoken worden maar volgens mij gaat het weinig resultaat opleveren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2012, 11:12
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dit wel een heel goed initiatief. Veel jongeren zijn zich totaal niet bewust van de effecten van alcohol op ons lichaam. Daarom denk ik dat het wel goed is dat deze jongeren eens met een psycholoog kunnen praten. Of de jongeren hierbij gaan toestemmen daar twijfel ik dan weer aan. De jongeren die op spoed binnenkomen met een alcoholvergiftiging staan niet te springen op een gesprek met een psycholoog. Ze vinden zich vooral stoer en zullen er dus zeker niet mee ophouden. Wat ik wel zorgwekkend vind is dat de gemiddelde leeftijd steeds lager ligt. De jongeren die té veel alcohol consumeren worden steeds jonger. Daarom vind ik wel dat hier zeker iets aan gedaan moet worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2012, 15:25
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Alcoholklinieken de oplossing voor overmatig alcoholgebruik bij jongeren?

Ik vind het positief dat men iets wil doen aan overmatig alcoholgebruik bij jongeren, maar zou preventie hier niet beter zijn? Op elke hoek van de straat heeft de jeugd de gelegenheid om te drinken, roken, en drugs te gebruiken. De ouders, de scholen en overheid zouden véél meer kunnen doen om al die ellende te voorkomen! Aan meerderjarige jongeren kan men uiteraard geen alcoholische dranken weigeren, maar in het artikel staat wel degelijk dat de meeste jongeren tussen 14 en 17 jaar oud zijn. Daarnaast moeten artsen er zich ook van bewust zijn dat niet enkel overmatig alcoholgebruik een boosdoener kan zijn, maar dat drugsgebruik bij jongeren ook in opmars is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.