actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2017, 20:08
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Meer dan 55.000 deelnemers voor 22ste editie van Belgian Pride in Brussel

De doortocht van de Belgian Pride in Brussel heeft meer dan 55.000 mensen op de been gebracht. Dat meldt Ilse Van de Keere, woordvoerder van de politie Brussel-Elsene. De 22ste editie van de optocht van de LGBTQI-gemeenschap (lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transseksuelen, queers en interseksuelen) had als thema Asiel en Migratie.
Het Belgian Pride Festival is een evenement dat loopt van 4 tot 21 mei. Het thema Asiel en Migratie is volgens de initiatiefnemers erg actueel. "Bij procedures worden landen zonder duidelijke wetten tegen homoseksualiteit of transidentiteit vaak beschouwd als 'veilig' land, maar de wetten komen niet noodzakelijk overeen met de mentaliteit, en bepaalde landen zonder discriminerende wetten zijn absoluut niet veilig voor homoseksuelen, transgenders en anderen", aldus Camille Pier, woordvoerster van het RainbowHouse Brussels.


De optocht van zaterdag in alle kleuren van de regenboog was de apotheose van het festival. Na een aantal toespraken een dj-set en een show van Seann Miley Moore op de Kunstberg in Brussel trok de stoet vanaf 14 uur door het centrum van de hoofdstad. Het verkeer werd ernstig verstoord door de optocht. De Belgian Pride eindigde op de Kunstberg, waar vanavond tot middernacht nog tal van dj-sets plaatsvinden. Er liepen ook enkele Belgische politici mee en een twintigtal asielzoekers.
Het festival wordt morgen/zondag vanaf 14 uur afgesloten met de regenboogtoer Crossing Borders, een ontdekkingstocht naar de plekken in Brussel waar de geschiedenis van de LGBTQI-gemeenschap zich vanaf de 17de eeuw heeft afgespeeld.

Bron: De Morgen 20.05.2017
http://www.demorgen.be/binnenland/m...ussel-bfc9cf13/

Eigen mening:
Whoopwhoop! We gaan de goede kant op met onze samenleving! Ik vind het zalig te zien hoe we als gemeenschap zo rond een bepaald thema kunnen samenkomen. Rond deze groep heerst inderdaad nog steeds een sterke taboe (als je me niet gelooft, kijk dan maar naar de reacties onder dit artikel op de facebookpagina van De Morgen) . Enkele maanden geleden werden er cijfers gepubliceerd waarin bleek dat een op vier transgenders reeds een zelfmoordpoging ondernam. Wie nu nog steeds durft te beweren dat we “te veel aandacht” aan LGBTQ+’ers besteden, moet volgens mij zijn ogen en oren met wat water uitspoelen. In ons eigen land zijn er holebi (-jongeren) die zich niet aanvaard weten. Dat is verschrikkelijk; maar als je dan eens verder kijkt over de wereld zie je dat men deze groep elders nog mensonwaardiger behandeld… Ik denk dan bijvoorbeeld aan de beelden van de Russische holebi’s die gefolterd worden net door hun geaardheid… ( Russische “anti-gay” campagne: https://www.youtube.com/watch?v=eGY8PVLTWrM ) of aan de concentratiekampen in Tsjetsjenië waar vandaag de dag holebi's in opgesloten worden...

Ik ben dan ook enorm enorm enorm blij te zien dat steeds meer en meer mensen deze problematiek ook inzien en hun schouders zetten achter initiatieven om mensen meer “gewoon” te maken met deze specifieke groep! Ik denk bijvoorbeeld aan “Anders Gewoon” en “Cavaria”. Naar mijn mening moet de taboe moet doorbroken worden. You are born this way, baby!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.