actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2014, 23:28
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Discussie over onverdoofd slachten overschaduwt Offerfeest in Vilvoorde

Discussie over onverdoofd slachten overschaduwt Offerfeest in Vilvoorde

In Vilvoorde zijn zaterdag bijna 600 schapen ritueel geslacht voor het Offerfeest. Voor de tiende maal gebeurde dat op een tijdelijke slachtvloer die het stadsbestuur samen met de moslimgemeenschap organiseert, maar daar zou wel eens een eind aan kunnen komen. “Als het verbod op onverdoofd slachten ingevoerd wordt, gaan onze mensen hier niet meer aan meewerken”, zegt Mimoun Aquichouh, voorzitter van de Vilvoordse moskee.
Door de jongste staatshervorming is dierenwelzijn nu een bevoegdheid van de deelstaten. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) kondigde al aan dat hij vanaf volgend jaar een verbod op onverdoofd slachten op tijdelijke slachtvloeren wil, al kan dat tot illegale praktijken leiden.

“Als er op de slachtvloer die het stadsbestuur voor het Offerfeest organiseert met verdoving geslacht wordt, werken wij daar niet meer aan mee”, stelt de moskeevoorzitter duidelijk. “Nu vragen we aan onze mensen om hun dier hier te komen slachten maar dan kan dat niet meer. We zetten niemand aan tot de illegaliteit, maar we zullen er niet meer op kunnen toezien hoe en waar er geslacht wordt.”

Ook de Vilvoordse burgemeester Hans Bonte beseft dat een verbod op onverdoofd slachten voor heel wat problemen kan zorgen. “De tijdelijke slachtvloeren zijn er net gekomen om een antwoord te bieden op een hele reeks mistoestanden. In Vilvoorde wordt er geslacht in omstandigheden die nauwgezet gecontroleerd worden door Volksgezondheid en een dierenarts. Alles gebeurt in overleg met de moslimgemeenschap. Nu een verbod invoeren zou ons van een overlegmodel opnieuw in een conflictmodel brengen, met alle gevolgen van dien, ook voor het dierenwelzijn.”

Bron: De Standaard

Mening:
Ik begrijp dat voor de moslims slachten van schapen een jaarlijks ritueel is. Maar ik kan niet begrijpen dat het een probleem zou zijn om de schapen te verdoven voor ze geslacht worden. Ik heb vroeger ook schapen gehad en deze waren als klein kind echte speelkameraadjes. Om er nu elk jaar over na te denken dat er vele geslacht worden en dan nog zonder verdoving vind ik vreselijk. Ik begrijp dat ze het ritueel willen behouden. Maar is het dan zoveel gevraagd om de schapen te verdoven? Om ze minder pijn te laten lijden bij het doden. Ik kan dit persoonlijk niet begrijpen. Ik ben een zeer grote dierenvriend en zou geen dieren kunnen doden en al helemaal niet zonder verdoving. Dat is een uitgesloten zaak voor mij.

Natuurlijk is de oplossing die we nu hebben, de slachtvloer geen slecht ding. Nu hebben we een kijk over hoe ze geslacht worden door de dierenarts die aanwezig is. We hebben een idee wat er allemaal afspeelt. Als we deze gaan wegnemen gaat het misschien allemaal in het geniep gebeuren en hebben we geen controle over hoe het gebeurd. De mensen die hier een beslissing moeten over maken moeten nadenken wat het belangrijkste is. Zien hoe er geslacht wordt, maar misschien zonder verdoving. Of terug meer slachten in het geniep?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.