actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2013, 18:58
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Het is nu ook officieel: stemcomputers rammelden

BRUSSEL - De Vlaamse overheid stelt de leverancier van het nieuwe stemsysteem in gebreke omdat het aan ernstige kinderziekten lijdt.


‘Niet optimaal', ‘ondermaats', ‘onderschat', ‘deze fout had aan het licht moeten komen'. Het rapport dat Guido Decoster, directeur-generaal van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, vandaag voorstelt in het Vlaams Parlement, is niet mals voor de manier waarop het nieuwe stemsysteem heeft gewerkt bij de lokale verkiezingen van 14 oktober 2012.

Op de verkiezingsdag zijn tal van tekortkomingen aan het licht gekomen, die volgens het agentschap allemaal verholpen hadden kunnen worden. Het vindt ook dat het stemsysteem eenvoudiger en gebruiksvriendelijker kan en men moet vermijden dat kleine foute handelingen leiden tot grote gevolgen in het stemproces en de latere verwerking.

De administratie beseft wel dat de omstandigheden op 14 oktober verre van ideaal waren. De beslissing om nieuwe stemcomputers aan te kopen, werd pas laat genomen zodat het niet grondig kon worden uitgetest. ‘Zowel het agentschap als de gemeenten werden met de realiteit van een late levering van de apparatuur geconfronteerd', schrijft Decoster.

Toch ziet hij voldoende reden om Smartmatic, de leverancier van de software, in gebreke te stellen. De Vlaamse overheid houdt 16,5 procent, de maximale boete, van de factuur voor de technische ondersteuning in en eist dat de gebreken verholpen worden. Een terugkeer naar pen en papier wordt niet overwogen. In sommige stembureaus waren er weliswaar problemen die belangrijke gevolgen hadden, maar in de meeste andere bureaus verliep de stemming vlekkeloos.Het agentschap gelooft nog altijd ‘dat het door de overheid gekozen systeem voldoet aan de vereisten om goede verkiezingen te organiseren'.

Zware investering

‘Er werd inderdaad een aantal problemen vastgesteld, maar het onderzoek en de evaluatie tonen aan dat zij niet van aard zijn om het digitale stemmen zelf in vraagt te stellen', vindt Decoster. De Vlaamse overheid heeft een zware investering gedaan in de nieuwe toestellen. ‘Het lijkt ons niet verantwoord om de aangekochte toestellen niet verder te gebruiken', schrijft hij.

De administratie wil voor de verkiezingen van 2014 een waarborg krijgen van de leveranciers over de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de stemapparatuur. Intussen moet Smartmatic ook de software aanpassen zodat het systeem ook gebruikt kan worden bij de federale verkiezingen.

Een aantal problemen is intussen al opgelost. Op 14 oktober bleek dat het touchscreen van sommige computers te gevoelig was waardoor kiezers die te hard of per ongeluk twee keer drukten op het stemveld voor een partij, automatisch ook een kandidaat een voorkeurstem gaven. (DS 18 oktober) . Daardoor kregen bepaalde kandidaten verbazend veel voorkeurstemmen. Bij de volgende verkiezingen zullen kiezers hun partijkeuze onderaan het scherm moeten bevestigen, waardoor het probleem van de baan is.

De administratie vraagt de politiek voortaan tijdig te beslissen over nieuwe wijzigingen aan de regelgeving zodat de verkiezingen beter voorbereid kunnen worden. Ze heeft zelf ook een reeks voorstellen. Zo vindt de administratie dat de voorzitters van de stem- en telbureaus een hoger presentiegeld zouden moeten krijgen.

Bron:
De Standaard Online, 16 april 2013, (http://www.standaard.be/artikel/det...130415_00542052)

Commentaar:
Ik vind het gek dat er nog zoveel problemen waren met het elektronisch stemmen. Zelf heb ik geen problemen ondervonden op 14 oktober, maar ik kan me voorstellen dat het voor de mensen die wel problemen hadden ongemakkelijk was. Stemmen blijft een zeer persoonlijk iets en als dat dan mis loopt... Wel vind ik dat de stemcomputers beter getest hadden moeten worden. Al zullen sommige politici -die hierdoor meer voorkeurstemmen kregen- geen probleem hebben met de gebrekige computers.

Laatst aangepast door j*rie.willems : 16th April 2013 om 19:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th April 2013, 21:24
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik heb inderdaad ook geen problemen met het elektronisch stemmen meegemaakt, maar dat neemt niet weg dat ik het vreemd vind dat zulke fouten vandaag de dag nog voor komen.

Zo was er het probleem van een té gevoelig touchscreen, zodat er meerdere malen op eenzelfde bolletje werd gedrukt. Anno 2012 kan dit toch niet meer? De iPhone had in 2007 de techniek al bijna geperfectioneerd. Hoe komt het dat wij vijf jaar later nog steeds zulke fouten kunnen maken?

Ook begrijp ik niet dat de stemkeuze niet eerder bevestigd moest worden. Er is altijd de kans dat men iets fout aanduidt, dan moet dit opgevangen kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.