actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2009, 19:34
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Homo's willen bloed kunnen geven

BRUSSEL - Homo's moeten bloed kunnen geven. Dat stelden de medewerkers van het Regenbooghuis, dat een dertigtal organisaties voor homoseksuele mannen en lesbische vrouwen in Brussel verenigt.

'Een man die seksuele relaties heeft met een man, wordt systematisch verhinderd bloed te geven bij het Rode Kruis. Dat is een onaanvaardbare discriminerende situatie, die een erg slecht signaal naar de buitenwereld stuurt', zegt Jochen Van der Worp, de coördinator van het Regenbooghuis in Brussel.


Aan de vooravond van de Belgian Lesbian and Gay Pride en in het kader van de 'Rainbow week', die plaatsvindt van 8 tot 16 mei, wil het Regenbooghuis de publieke opinie wakker schudden rond het onderwerp.

Potentiële bloedgever

De website van de dienst bloed geven van het Rode Kruis België vraagt de potentiële bloedgever zich in zeven gevallen niet te melden om bloed te geven. Indien hij drugs gebruikt, indien zijn partner drugs gebruikt, indien hij seropositief is, indien zijn partner seropositief is, indien hij meer dan één seksuele partner heeft, indien zijn partner meer dan één seksuele partner heeft of indien hij een man is die seksuele betrekkingen heeft met een man, zo legt Van der Worp uit.

Het Regenbooghuis meent dat die praktijk van het Rode Kruis discriminerend is voor homo's, en bovendien een boodschap uitzendt die de vooroordelen over homoseksuele mannen versterkt. 'Tal van homo's hebben een stabiele relatie en zijn trouw aan één partner, in tegenstelling tot wat diegenen die die regels opstelden, lijken te denken.'

Wijziging

De medewerkers van het Regenbooghuis roepen de federale regering en in het bijzonder de minister van Volksgezondheid, Laurette Onkelinx, op snel maatregelen te treffen om die praktijk te wijzigen.

Zaterdag zal tijdens de Gay Pride een bestelwagen met een regenboogkruis erop geschilderd meerijden in de stoet, vergezeld van twee verpleegsters, om het publiek rond het onderwerp te sensibiliseren.

http://www.nieuwsblad.be


Ik vind ook dat dit niet kan. Het is niet omdat je homo bent dat je het met verschillende mannen gaat doen. Waarom kan een homo niet trouw zijn. Deze discriminatie is onterecht. Bovendien kunnen ze elke bloedgever gebruiken, dus waarom ze dan trouwe homo's afwijzen begrijp ik echt niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2009, 23:33
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Amai ik wist niet dat dit gebeurde!! Waarom mogen homo's geen bloed geven? Ook hetero's kunnen HIV hebben, wordt het bloed daarvoor niet getest? Wat een discriminatie, misschien denken ze dat homoseksualiteit wel besmettelijk is! Ik blijf in het vervolg uit de buurt van een homo hoor, amai stel je voor!! Die mensen worden toch aanvaard in België, waarom hun bloed dan niet? Manman, laat die is snel bloed geven!!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2009, 09:01
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Ja, dit vind ik ook belachelijk! Homo's hebben het in deze maatschappij al niet gemakkelijk, en nu dit nog.. Daarnaast zijn niet alle homo's zo pervert, en hebben ze dan ook niet allemaal aids. Bovendien kan dat ook getest worden! Dus vooraleer een homo af te wijzen voor bloed te geven, laat hem gewoon een test doen. Als deze negatief blijkt te zijn, mag die gerust bloed geven!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th May 2009, 11:38
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Deze discriminatie vind ik echt onterecht. Laat iedereen toch bloed geven. Het bloed wordt zoiezo gecontroleerd, dus wat maakt het nu uit? Laat iedereen toch bloed geven, want ik las onlangs dat er steeds een tekort is aan bloed!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th May 2009, 13:30
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Goh, ik wist niet dat dit niet mocht!
Het bloed wordt sowieso gecontroleerd, waar zit dan het ''risico''?
Zoals men hier al zei: bang voor de homobesmetting op te lopen??
Inieder geval ontzettend discriminerend. Bovendien is er geen overschot aan bloeddonaties, dus werkt het ook nog eens in eigen nadeel!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th May 2009, 15:06
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Ik begrijp deze maatregel ook niet. In principe krijgt iemand die elke week met iemand anders het bed in duikt, en dus meer kans heeft om besmet te worden met HIV, wel een kans om bloed te geven, maar een man die trouw is aan zijn partner niet, omdat die partner toevallig een man is.

Ik mag hopelijk wel veronderstellen dat het gedoneerde bloed sowieso gecontroleerd wordt voor het 'gebruikensklaar' is. Dan kan ik er geen graten in zien dat homoseksuelen ook bloed mogen geven.

Mensenlevens kunnen hiermee gered worden, toch worden bloeddonaties van homoseksuele mannen geweigerd. Waarom? Om ze nog eens lekker in een discriminerend hokje te kunnen duwen? Kom zeg, waar zijn we dan mee bezig?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.