actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2008, 15:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Moslimvader bedreigt leerkrachten

Moslimvader bedreigt leerkrachten


RONSE - Een 45-jarige man uit Ronse, afkomstig van Oman, staat voor de rechtbank omdat hij een turnleraar heeft verwond.



Op 4 december vorig jaar viel de beklaagde onaangekondigd en zonder toelating de turnzaal binnen van het Sint-Antoniuscollege in Ronse. Hij eiste van de turnleraar dat zijn dochter in een lange broek de gymlessen kon volgen.

De turnleraar probeerde de man aan het verstand te brengen dat volgens het schoolreglement alle kinderen in korte broek de lessen lichamelijke opvoeding moeten afwerken. Daarop greep de vader de hand van de leraar in een zodanig harde greep dat die er een ontwrichte schouder aan overhield. De leerkracht moest worden geopereerd en was negen maanden arbeidsongeschikt.

Het voorval was geen alleenstaand geval. Eerder had de man ook al een lerares bedreigd.

'Om de schoolgemeenschap te beschermen wil de directie een toegangsverbod', vroeg advocaat Dirk Vanschoubroek gisteren aan de rechtbank.

'Het kan toch niet dat ik de turnzaal op slot moet doen om op een veilige manier de lessen te kunnen geven. Uiteraard verwijten wij zijn kinderen niets. Maar wij voelen ons absoluut niet langer veilig', aldus de turnleraar.

De beklaagde was zich voor de rechtbank van geen kwaad bewust. 'Ik ga zoals alle ouders mijn kinderen brengen en afhalen. Niets meer', zei hij.


DS, 14-10-2008 (pd)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2008, 15:21
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
De Moslimvader heeft in mijn ogen geen recht van spreken. Als je je kinderen naar een bepaalde school stuurt en ze zijn daar ingeschreven, wil dat zeggen dat je akkoord bent met de reglementen van die school. In het reglement van deze school staat dat de leerlingen in een korte broek de turnlessen moeten bijwonen. Door zijn dochter in te schrijven in die school, is hij akkoord gegaan met dat reglement en moet hij dat respecteren. Ook al is dit in tegenspraak met zijn geloof. Hij had op voorhand research kunnen doen of gewoon even kunnen informeren bij de directie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2008, 16:50
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte Wellens
Hij had op voorhand research kunnen doen of gewoon even kunnen informeren bij de directie.


Over het research doen of informeren bij de directie: dat is niet altijd evident.

Als je geen vermoeden hebt over het bestaan van zulke regels of wanneer je gewoonweg de taal minder goed beheerst, zodat je een hele drempel moet oversteken vooraleer je het schoolreglement kan begrijpen, of vooraleer je contact kan leggen met de directie... dan kan er, vanuit een andere cultuur, wel eens een reactie komen die wij niet verwachten.

(wat het gedrag van de vader natuurlijk niet goedpraat)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th October 2008, 17:16
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 77
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
De beklaagde was zich voor de rechtbank van geen kwaad bewust. 'Ik ga zoals alle ouders mijn kinderen brengen en afhalen. Niets meer', zei hij.


Van geen kwaad bewust? Natuurlijk niet, hij gaat gewoon even iemand aanvallen, omdat zijn dochter geen lange broek mag dragen...

Ik snap die vader wel, maar om daarvoor onmiddellijk een persoon naar zijn keel te vliegen? Hij kon toch evengoed gewoon naar de directie gaan of iets in die aard, als hij wou dat er actie werd ondernomen?
__________________
Wat als het oorlog was...
en er ging niemand naartoe?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th October 2008, 20:17
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Ik ga akkoord met Charlotte.
Als je je kinderen inschrijft in een school, dan moet je akkoord gaan met het schoolreglement.
Als je gebrekkig Nederlands spreekt, kan je eventueel iemand vragen om het reglement te vertalen. Er zijn genoeg jongeren die in België geboren zijn, maar allochtone ouders hebben. Zij kunnen Vlaams en Arabisch. Ik ben er zeker van dat deze mensen via-via wel zulke jongeren kunnen bereiken om eventueel het schoolreglement te vertalen.
Ook al ben je je niet bewust van het schoolreglement, dan heb je nog geen reden om deze leerkracht met geweld te benaderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.