actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 13:05
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Zes jaar cel voor wetenschappers die aardschok L’Aquila onderschatten

Italiaanse wetenschappers die ervan beschuldigd werden, voorafgaande aan de aardbeving in L’Aquila van 2009 de risico’s zwaar te hebben onderschat, zijn maandag door de rechtbank in de stad in het Abruzzengebergte tot zes jaar cel veroordeeld wegens ‘dood door nalatigheid’.
Eind september had het parket vier jaar detentie geëist voor de zeven leden van de Italiaanse Commissie ‘Grote Risico’s’. Zes aardbevingsdeskundigen en de vicedirecteur van de civiele bescherming, Bernardo De Bernardinis.

De aardschok, in de nacht van 5 op 6 april 2009, had een moment-magnitude 6,3. De aardbeving heeft aan 309 mensen het leven gekost.

Bron: DS 22/10

Opinie:
Ik vind het een zeer rare en gevaarlijke beslissing om wetenschappers te veroordelen, omdat ze een verkeerde voorspelling hebben gemaakt. Wetenschap werkt altijd met statistiek en men kan nooit 100% zeker zijn (dat is nu net de essentie van wetenschappelijk denken). Ik ken de precieze achtergrond niet, dat moet ik eerlijk toegeven, maar ik hoop dat deze beslissing genomen is, omdat de wetenschappers in kwestie een informatie hebben achtergehouden die levens had kunnen redden, dan is het vonnis correct. Het kan echter niet dat ze veroordeeld worden omdat ze een verkeerde voorspelling hebben gedaan, dat zou gevaarlijk zijn voor de wetenschappelijke wereld.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2012, 14:16
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik denk dat ze vergeten wie de echte schuldige is in dit verhaal. Dat zijn niet de wetenschappers, maar de natuur.
Soms gebeuren er nu eenmaal tragische dingen. Hoewel we steeds proberen de natuur onder controle te krijgen, zij blijft nu eenmaal onvoorspelbaar op sommige vlakken.
De mens is van nature uit geneigd om de schuldvraag te stellen. Voor alles willen we een schuldige aanduiden, dat is soms niet aan de orde, soms gebeuren dingen gewoon, zonder dat mensen daar schuld aan hebben. Hoe moeilijk het ook is om dat te aanvaarden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.