actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 13:21
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
"België slikt vier keer meer asielzoekers"

België slikt vier keer meer asielzoekers
Hotelopvang, dwangsommen en regularisatie trekken aan


BRUSSEL - België is een magneet voor nieuwe asielzoekers. Ons land telt vier keer meer asielaanvragen dan het Europese gemiddelde. Alleen Zweden en Cyprus kreunen onder nog grotere druk, blijkt uit cijfers van Eurostat.

De duizenden asielzoekers die in ons land geen opvang meer vinden, toonden het al aan. Nu bewijzen cijfers van de statistische dienst van de Europese Unie het ook. België slikt heel veel asielzoekers.

In het tweede kwartaal van dit jaar – dat zijn de meest recente cijfers – ontving ons land vier keer meer asielzoekers dan het Europese gemiddelde. Dat was ook al in het eerste kwartaal het geval. Alleen Cyprus en Zweden staan nog zwaarder onder druk.

Eurostat maakte de rangschikking door het aantal asielaanvragen per lidstaat telkens te vergelijken met het aantal inwoners per lidstaat. Die vergelijking gaat volgens Eurostat immers beter op dan alleen de absolute stijging van het aantal asielaanvragen in ogenschouw te nemen.

De rekenmethode leidt tot de opmerkelijke conclusie dat België in Noordwest-Europa nagenoeg een eilandje vormt tussen onze directe buurlanden.

Frankrijk en Nederland verwerken ook meer asielaanvragen dan het Europese gemiddelde, maar nog altijd 2,5 keer minder dan België. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk doen zelfs beter dan het Europese gemiddelde.

België is dus een magneet voor asielzoekers. Maar hoe komt dat? Sluitende verklaringen zijn er niet, sterke vermoedens zijn er genoeg. Zo lijkt het beeld dat in het buitenland doorgaans over België bestaat, een belangrijke rol te spelen. En dat beeld is er een van een land waar veel mogelijk is voor asielzoekers.

Wie geen opvang vindt in het netwerk van Fedasil, bijvoorbeeld, krijgt een slaapplaats op hotel. Wie geen plaats meer vindt op hotel, krijgt na een kortgeding 500 euro per dag. En de garantie dat hij prioritair toch opvang krijgt.

Vooral voor Macedoniërs en Serviërs, die nochtans weten dat ze om economische redenen nooit recht hebben op asiel, zou dat een beweegreden zijn om naar België te komen.

Vaak willen ze hier alleen de winter doorkomen en keren ze nadien terug. Voor anderen is de asielprocedure een pied-à-terre om op een andere manier aan papieren te geraken, bijvoorbeeld op basis van werk of een (medische) regularisatie.

De grote regularisatiecampagne van eind vorig jaar mag hierbij zeker niet worden vergeten. Hoewel niemand het kan bevestigen, lijkt het steeds meer vast te staan dat die campagne een aanzuigeffect heeft (gehad). Twee grote regularisatiecampagnes in nauwelijks tien jaar tijd voeden bij asielzoekers de hoop dat ze hier vroeg of laat het geluk zullen vinden.

Bron: De Standaard Online

Eigen mening:
We moeten niet proberen om het onder stoelen of banken te steken, want o.a. in het straatbeeld wordt het steeds duidelijker: meer en meer migranten en asielzoekers zoeken een betere toekomst in ons land.
Ik vind het aan de ene kant niet meer dan normaal dat we mensen die hier asiel aanvragen, onderdak verlenen. We zijn mensen en we moeten solidair zijn voor elkaar. Een medemens laat je niet zomaar in de kou staan, omdat hij/zij van een ander land komt.
Aan de andere kant vormt dit wel een groot probleem voor België. Het lijkt wel alsof we langzaam maar zeker beginnen te verdrinken in de asielaanvragen, omdat ons land zeer aantrekkelijk blijkt te zijn voor vluchtelingen.
Naar mijn mening moeten we dus wel degelijk hulp verlenen aan zij die het nodig hebben, maar we moeten ervoor zorgen dat we niet té overmoedig zijn en onszelf in (onder meer financiële) problemen steken. Er moet gezorgd worden voor een beter beleid ivm. asielzoekers, anders bezwijken we sowieso onder deze 'migratiedruk'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2010, 19:02
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Allee, kan het iemand verbazen. Elke asielzoeker kan hier komen aankloppen en een opvangplaats eisen, meestal in een hotel. Let op, dit is voor asielzoekers, mensen die op straat terecht komen horen hier niet bij. Bovendien wordt de staat een boete van 500 euro per dag (!) opgelegd dat men één asielzoeker geen onderdak kan verschaffen. Voor een gezin van vijf is dat 17.500 euro per week. Niet verwonderlijk dan men hen nu in leegstaande kazernes wil onderbrengen.
Die uitzettingen van illegalen zouden veel frequenter moeten gebeuren, de mensen oppaken en vragen of ze "aub terug naar hun land zouden willen keren" is je reinste onzin, dat doet helemaal niemand. Ze verdwijnen simpelweg in de illegaliteit.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2010, 20:26
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Natuurlijk moeten we soldiair zijn en de medemens helpen wanneer deze in nood is. Maar dan moet dit wel enkel van toepassing zijn op mensen de het echt nodig hebben.België is naar mijn mening té los in dit geval. Waarom komen al die asielzoekers naar België, juist omdat ze hier zo goed behandeld worden. Nu wil ik niet aangeven dat België geen asielzoekers meer mag opvangen, integendeel. Maar ik vind wel dat er een strengere controle moet komen om te onderzoeken wie hulp nodig heeft en wie enkel naar België komt omdat het hier simpelweg beter is( terwijl ze niet uit een trieste situatie komen). Dat doen de andere landen toch ook denk ik dan...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th October 2010, 13:31
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
We kunnen deze situatie zeker niet onder stoelen of banken schuiven. Telkens als je in grootsteden komt, voel je je als een vreemdling, terwijl dit zo niet hoort. Mijn persoonlijke mening hierover is dat ze zich moeten aanpassen aan de regels en eisen van België. Ze kunnen zich niet permiteren om hun doen en laten door te trekken. Ik ben absoluut geen rasist, maar als ze zich niet aan de regels van het land kunnen aanpassen ben ik dit toch ook weer wel. Dit blijkt uit een eigen ervaring.

In een nieuw land komen, is u aanpassen aan de regels van dat land., Dit geld voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th October 2010, 14:20
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Ons systeem kan zo'n grote instroom van immigranten niet aan dat is een feit. Maar dan moet er naar oplossingen gezocht worden. Hoe meer immigranten naar België komen, hoe dieper we onszelf in de schulden steken. Bedankt voor het kleine rekensommetje van een reactie hiervoor.

Een gezin van 5 personen krijgt in totaal 17.000 euro per week aan boetes... Ik zou er ook zelf aan denken om hier asiel aan te vragen.. En Jan met de pet maar belasting betalen voor zijn pensioen te redden... Ik denk dat we nu aan het werken zijn om de immigranten stroom te betalen... Niet voor ons pensioen later!
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd November 2010, 19:30
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
Ik zou er ook zelf aan denken om hier asiel aan te vragen.. en later!


Serieus? Wil jij misschien ruilen met een asielzoeker? Doe maar, ik ben er zeker van dat ze met rijen zullen aanschuiven voor uw deur.

Citaat:
Hoe meer immigranten naar België komen, hoe dieper we onszelf in de schulden steken


Fout, hoe meer immigranten niet de juiste behandeling krijgen, hoe dieper we ons in de schulden steken.
Er moet langs de ene kant geïnvesteerd worden in opvang te vergroten ( anders belanden ze op straat én dus in de hotels) en anderzijds moet er een systeem komen om het aanzuig effect te verkleinen. Beide op een humaan verantwoorde manier.

In Griekenland bv. worden asielzoekers voor 3 dagen opgesloten in wat je gerust een gevangenis kan noemen. Daarna worden ze 'losgelaten' zonder geld, zonder transport, zonder iets. Hoe moeten zij overleven? En dan zijn de mensen verwonderd dat asielzoekers geld gaan stelen om te overleven.
De fout die velen maken is dat asielzoekers meteen gelijkgesteld worden aan criminelen.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th December 2010, 16:49
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Citaat:
Orgineel gepost door AVO
Serieus? Wil jij misschien ruilen met een asielzoeker? Doe maar, ik ben er zeker van dat ze met rijen zullen aanschuiven voor uw deur.



Fout, hoe meer immigranten niet de juiste behandeling krijgen, hoe dieper we ons in de schulden steken.
Er moet langs de ene kant geïnvesteerd worden in opvang te vergroten ( anders belanden ze op straat én dus in de hotels) en anderzijds moet er een systeem komen om het aanzuig effect te verkleinen. Beide op een humaan verantwoorde manier.

In Griekenland bv. worden asielzoekers voor 3 dagen opgesloten in wat je gerust een gevangenis kan noemen. Daarna worden ze 'losgelaten' zonder geld, zonder transport, zonder iets. Hoe moeten zij overleven? En dan zijn de mensen verwonderd dat asielzoekers geld gaan stelen om te overleven.
De fout die velen maken is dat asielzoekers meteen gelijkgesteld worden aan criminelen.


Dan ga jij me niet vertellen dat een normaal Systeem de instroom moet kunnen slikken zoals in België. En dan nog ZEKER niet als ze in andere landen reclame maken om allemaal naar hier te komen...

België heeft een goed systeem, maar de laatste jaren schiet het gewoon te kort omdat het de spui gaten uit loopt!
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th December 2010, 17:22
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Cru of niet, er gaat beter vroeg dan laat toch iemand (of een groep) moeten zijn die zich over de hele grijze zone van "solidariteit-moet VS. teveel-is-teveel" kan zetten, en gewoon kortdaat kan optreden in het belang van het Land.

"De belangen van de meerderheid (in dit geval een gezonde economie) overweegt de belangen van de minderheid" (kleine aanpassing op bestaande quote)

Gezonde solidariteit is het helpen van mensen zonder je jezelf er danig mee in de problemen werkt. Mensen helpen en er zelf stilaan door tenonder gaan is stupiede solidariteit. Dat een persoon de keuze maakt om zichzelf tot martelaar te maken, ok ... maar om een heel land die rol te laten spelen met dit soort omstandigheden, gaat te ver.

Een akker heeft ook tijd nodig om braak te liggen en te herpakken voor een nieuwe oogst. Net zoals een land (zoals Belgie) de deuren definitief mag dichtdoen voor eender wie er zich nog aanbied als last op een alle sterk verzwakkende maatschappij.

Laatst aangepast door wim.thiry : 9th December 2010 om 17:58.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th December 2010, 17:01
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Te veel is te veel, ze kunnen niet blijven komen Het is allemaal heel tof dat ze allemaal naar hier komen, maar zoals hieronder reeds gezegd is, waar gaat ons pensioen naartoe? Waarom komen al die mensen naar hier? Toch omdat het hier zo goed is, maar werken wij, de gewone Belg, daar iets van?
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th December 2010, 20:13
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Zoals iedereen kan ik me vinden achter het standpunt van "teveel is trop, trop is teveel".
Wij moeten inderdaad aan onze medemens steunen en helpen, we moeten inderdaad solidair zijn, maar we zijn geen salvation army! Er is een grens. Ik wil gerust meer belastingen betalen als het helpt hun land terug op poten te zetten, maar het is geen oplossing om al die migranten en illegalen te gaan uitnodigen in ons land. Wij zitten als Belgen zelf tot onze oren in de shit op politiek en economisch vlak en toch vormen wij een soort walhalla voor al deze vluchtelingen.
Heel veel van die mensen worden naar hier gebracht door mensensmokkelaars onder het mum van "huisje, boompje, beestje". Eenmaal hier worden ze aan hun lot overgelaten. Uiteindelijk moeten we eenmaal een stop gaan invoeren. Deze moest er eigenlijk al lang zijn. Straks zijn er meer vreemdelingen in ons land dan nog "echte" Belgen. Dit klinkt nu misschien uitermate grof, maar daar gaan we naartoe.
De ideologieën van het Vlaams Belang hebben zich gebrandmerkt in het denkbeeld van onze mensen en zijn al niet erg gesteld op dit fenomeen.
Ik heb niks tegen de migranten en vreemdelingen, laat staan dat ze ons land als de hemel aanschouwen, maar uiteindelijk zijn wij geen oplossing voor hun probleem. Hierdoor is het ook moeilijker om zich aan te passen aan onze maatschappij en veroorzaakt dit vervolgens weer andere problemen. Wij zijn de VS niet na WOII, toen zijn ook heel wat mensen van heinde en ver afgereisd naar Amerika om daar een nieuw leven te beginnen onder het mum van de american dream.
Maar uiteindelijk is de emmer al overgelopen en moet er halt geroepen worden tegen deze "invasie". Ipv dat ze naar hier komen, moeten we gewoon gaan bekijken hoe we het voor hen beter kunnen maken ginder. Want gaan blindstaren op de luxe hier is niet de oplossing, het maakt ons tenslotte ook niet "gelukkig". De grootmachten op deze planeet zouden beter zich gaan focussen op deze problematieken ipv oorlog te voeren voor de oliereserves op deze planeet, met het masker van "anti-terrorisme".
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 20th April 2011, 15:23
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
Te veel is te veel, ze kunnen niet blijven komen Het is allemaal heel tof dat ze allemaal naar hier komen, maar zoals hieronder reeds gezegd is, waar gaat ons pensioen naartoe? Waarom komen al die mensen naar hier? Toch omdat het hier zo goed is, maar werken wij, de gewone Belg, daar iets van?


Wat heeft immigratie met de problemen rond de pensioenen te maken?

Citaat:
Dan ga jij me niet vertellen dat een normaal Systeem de instroom moet kunnen slikken zoals in België. En dan nog ZEKER niet als ze in andere landen reclame maken om allemaal naar hier te komen...


Zoals ik al in mijn vorige post zei: Het aanzuig- effect ( de 'pull- factoren')moet verkleind worden, die reclame waar jij over spreekt hoort daar uiteraard bij
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.