actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2012, 13:49
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
14 miljoen bomen zijn ziek

14 miljoen bomen zijn ziek

Liefst 14 miljoen bomen, één op de vijf, in Vlaanderen zijn ziek. De gevolgen voor de mens zijn niet min : minder zuurstof en meer fijn stof. “We moeten deze negatieve evolutie stoppen door tijdig in te grijpen bij ziektes en beter te letten op ons milieu” zegt het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek.

Het zijn telkens kleinen berichtjes in de kranten. Twee ingerotte Amerikaanse eiken in Arendonk, negentig bomen op ’t Eilandje in Antwerpen besmet met schimmels, … Niet echt spectaculaire getallen op het eerste gezicht. Maar als we het archief induiken, komen we tientallen zulke artikels tegen. Alleen al in de voorbije maanden. Alles samengeteld vormt dit een forse som zieke bomen. Er lijkt dus meer aan de hand. En de meest recente cijfers uit 2011 van het Instituut voor Natuur-en Bosonderzoek (INBO)- dat elk jaar zeer uitgebreid onderzoek doet naar de toestand van de bomen in Vlaanderen – bevestigen dit: liefst één op vijf Vlaamse bomen is ziek. In totaal gaat het om 14 miljoen bomen, waarvan er elk jaar 213.000 sterven.

Bron: HLN van zaterdag 24 en zondag 25 november 2012


Eigen mening:
Ik was wel verbaasd toen ik las dat in Vlaanderen alleen al 14 miljoen bomen ziek zijn. Dit is hallucinant. En de belangrijkste oorzaak is de klimaatverandering.
Het is dus de hoogste tijd om hieraan iets te doen : minder CO2 uitstoten en tijdig ingrijpen bij zieke bomen en bossen. Ik vraag me ook af of we geen bomen kunnen creëren , via genetische manipulatie, die bestand zijn tegen deze ziekten? We hebben onze bomen nodig, ze maken CO2 die wij nodig hebben om te leven. Hoe minder bomen er zijn, hoe minder zuurstof er is. De wereld waarin we nu leven is al enorm vervuild, als de bomen dan ook nog eens dreigen te verdwijnen ziet de toekomst er niet goed uit voor ons.
Moeten we niet meer mensen opleiden om deze problemen te herkennen bij onze bomen en bossen? Want 14 miljoen bomen is geen klein beetje!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.