actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 07:27
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Regering wil privébewakingsbedrijven politiewerk laten doen

Regering wil privébewakingsbedrijven politiewerk laten doen

Verschillende politietaken zullen binnenkort niet door agenten, maar door privéfirma’s worden uitgevoerd. Dat blijkt uit een wetsvoorstel van Open VLD, dat de steun krijgt van coalitiepartners N-VA en CD&V, en waarover De Morgen donderdag bericht.


De Zweedse coalitie wil de politie versterken door privébewakingsbedrijven in te zetten voor administratieve en preventieve taken. De uitbesteding van ‘niet-kerntaken’ werd daarom al opgenomen in het federaal regeerakkoord en in de beleidsnota van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Nu dient Open VLD ook een wetsvoorstel in met een gedetailleerde lijst van taken om uit te besteden.

De liberalen denken onder meer aan de bewaking van koninklijke gebouwen. Ook de bescherming van uitgaansbuurten, ambassades, internationale instellingen, gerechtsgebouwen en andere overheidsgebouwen zal worden bekeken. Nog op de lijst: transport van gedetineerden, bewaking van evenementen en slachtofferonthaal. Vooral de verkeerspolitie ziet taken overgeheveld worden. Het gaat onder meer om de administratieve afhandeling en de inning van verkeersboetes.

Op 18 december komt een werkgroep over het kerntakenbeleid bijeen.

Bron: De Standaard
Datum: 11/12/14

Eigen mening: Op het eerste zicht klinkt dit misschien wel aanlokkelijk. Maar ik vind toch ook dat privé-bewakingsfirma's of privé-beveiligingsfirma's een negatieve bijklank hebben. Dit komt dan bij misschien wel door de verschillende privat contractors die verschillende gruweldaden hebben gepleegd in Irak toen ze daar werkten in functie van het Amerikaanse leger. Probleem is dat deze mensen niet gestraft kunnen worden door het leger en dat ze dus veel meer vrijheid hebben.
Ik weet bijvoorbeeld ook niet of ik even goed zou luisteren of reageren op iemand van een privé firma dan op iemand van de politie. En wat me misschien nog wel het vreemdste lijkt, als je deze mensen nodig hebt, waarom neem je dan niet gewoon meer agenten in dienst? Want het lijkt me logisch dat mensen inhuren en deze daar dan ook voor betalen (ingehuurde + extra kosten voor de baas etc) duurder moet zijn dan dat je een gewone agent moet betalen. Misschien sla ik de bal wel mis hier maar naar mijn gevoel: meer agenten in dienst nemen, goed voor de werkloosheid en minder privé firma's de taken van de politie laten overnemen is dan weer goed voor een correcter toegepast beleid. Of dat zou toch zo moeten zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.