actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th August 2014, 11:19
Marijke.Kaekebeke Marijke.Kaekebeke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Blaasveld
Posts: 32
Aalsterse politie verbiedt spelen op straat

In twee straten van een Aalsterse volksbuurt mag voortaan niet meer gevoetbald worden. Dat heeft de Aalsterse politie beslist, volgens één van de ouders dankzij meerdere klachten van een bejaard koppel. Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) raadt de families van de kinderen aan van hun straat een speelstraat te laten maken.

In de Schrijverstraat en de Caudronstraat werd regelmatig door kinderen gefietst en gevoetbald. Dat mag voortaan niet meer, heeft de Aalsterse politie beslist, wegens veiligheidsredenen: 'Voetballen midden op straat kan gevaarlijk zijn, zowel voor de kinderen als voor weggebruikers. Vanuit die bekommernis heeft de politie laten weten dat spelen met een bal op straat niet mag.’

Volgens de vader van één van de spelende kinderen liggen vooral de aanhoudende klachten van een bejaard koppel - de politie bevestigt dat er zes klachten wegens overlast werden ingediend - aan de basis van de beslissing. 'Het wordt onleefbaar voor kinderen’, vertelt hij in Het Nieuwsblad. ‘Een gepensioneerd koppel kan er niet tegen dat onze kinderen spelen. Telkens ze fietsen of voetballen in de straat, zit het ertegen. De bejaarde man staat dan te wachten in zijn deuropening tot de bal in zijn richting komt om hem af te pakken of zelfs stuk te steken.’

'Hebben toch recht om eigendom te beschermen?'

Het bejaard koppel laat een ander geluid horen: ‘Wij wonen hier al 40 jaar en dit hebben we nog nooit meegemaakt. Tot vijf keer per dag bel ik de wijkagent om te vragen of die kinderen kunnen stoppen met voetballen. Hier rechtover zijn al verschillende ruiten gesneuveld. Wie moet die schade vergoeden? We hebben toch het recht om onze eigendom te beschermen? Vaak maken die kinderen zo veel lawaai dat we amper de televisie kunnen horen.’

Burgemeester wil speelstraatvergunning versnellen

‘Spelende kinderen zijn nooit overlast’, zegt burgemeester D’Haese in Het Laatste Nieuws. ‘Ze moeten wel veilig kunnen spelen en dat is hier volgens de politie niet het geval. Het kan echter niet dat kinderen het recht op spelen ontzegd wordt.’

D’Haese raadt de ouders aan om van hun straat een speelstraat te laten maken. ‘Dan wordt de nodige signalisatie aangebracht. Als hun ouders een aanvraag doen, wil ik die wel versneld laten behandelen.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140807_01207989

Datum: 07/08/2014

Mening:

Ik heb een verdeelde mening over dit artikel. Ik kan beide partijen begrijpen in dit geval. Ik vind dat kinderen de kans moeten krijgen om te spelen. Helaas zijn vele straten heel druk en gevaarlijk omwille van het verkeer. Dat men het voorlopig een verbod instelt omdat het te gevaarlijk wordt kan ik zeker begrijpen. Het moest maar eens gebeuren dat die voetbal onder een auto rolt en er een kind achterna loopt. Langst de andere kant kan ik de bejaarde mensen ook verstaan. Als de kinderen heel erg veel lawaai maken en schade aanrichten is het niet aangenaam en niet rustig voor de buurtbewoners.

De speelstraat lijkt me een goede oplossing. Het is een veilige manier voor de kinderen om te spelen op straat. Ik vraag me echter wel af wat dat gaat doen voor het geluidsoverlast en de schade die eventueel kan ontstaan bij het spelen. Als de kinderen nog steeds mogen spelen op straat, lost dit niets op bij het probleem dat de bejaarden aankaarten. Het is echter wel veiliger voor de kinderen en als er vaste periodes voor de speelstraat worden gemaakt, kunnen beide partijen hier zich misschien wel in vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.