actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2010, 12:08
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Laaggeschoolden zijn ongezond

Uit een rapport van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen opleidingsniveau en gezondheid.

In 2008-2009 nam het WIV haar vierjaarlijkse Gezondheidsenquête af bij 11.254 Belgen. Daaruit puurde ze nu een rapport over gezondheid en socio-economische ongelijkheden. Uit dit rapport blijkt dat de subjectieve gezondheid als slechter wordt aangegeven door laaggeschoolden. Ook hebben ze vaker last van chronische pijnen, diabetes, artrose, een hoge bloeddruk en zwaarlijvigheid. Hooggeschoolden ontwikkelen dan weer vaker allergieën.

Het rapport maakt een scherpe kloof op gezondheidsvlak duidelijk. Het gaat echter niet alleen om de twee uitersten. Wie alleen een diploma van het middelbaar onderwijs heeft, hangt een beetje tussen de beide groepen in. De gezondheid van gemiddeld geschoolden is dus minder goed dan die zou kunnen zijn.

Uit het rapport blijkt dat laaggeschoolden minder sporten en vaker roken. Ze eten, in tegenstelling tot hooggeschoolden, niet dagelijks fruit en te weinig vis en gaan niet zo vaak naar de tandarts. De resultaten stroken met eerdere bevindingen dat hoogopgeleiden gemiddeld zeven jaar langer leven.

Bron: Knack
Datum: woensdag 13 oktober 2010 om 11u39

Eigen mening:

Het is steeds weer dezelfde groep die getroffen wordt. De kansarmen krijgen geen of weinig kans om te sporten want dit is nogal duur vandaag de dag. Samen met het feit dat de prijzen van de tandarts heel hoog zijn en dat de verkoopprijs van vis ook wat hoog is. Jammer dat hier niets aan gedaan wordt. De (toekomstige) regering blijft liever zeuren over oa. BHV en de financieringswet terwijl dit minder belangrijk is tegenover de armoede in het land ( gekoppeld met laaggeschoolheid)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2010, 15:23
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Ik ben het volledig met Steff eens. Het zijn altijd de armen die getroffen worden of mensen uit lagere kringen. Hier moet de politiek zich inderdaad harder op toespitsen en dat wordt niet gedaan. Maar het is ook wel zo dat studeren toch steeds voor meer en meer mensen mogelijk is. De meeste scholen voorzien wel enkele oplossingen, bijvoorbeeld studiebeurzen of studietoelagen. Hier moet grondig op toegekeken worden. Deze mogelijkheden zijn gericht op mensen die het thuis financieel moeilijk hebben. Maar zijn het ook altijd die mensen die studietoelagen aanvragen? Mensen die een kot hebben maar die dit niet goed genoeg vinden omdat er weinig comfort is, kunnen die studietoelagen aanvragen? Volgens mij niet maar dit gebeurt wel! Ik vind dat hierop strenger gecontroleerd moet worden waardoor meer armen misschien toch meer kansen krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th October 2010, 18:51
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Spijtig genoeg wordt er veel te snel de stempel gedrukt op deze mensen.
Altijd dezelfde die met de vinger gewezen worden. Ik snap soms de logica van onze regering(alleje, dit bestaat eigenlijk niet, meer een mythe of legende aan het worden) niet. Altijd maar bikkelen over de meest ridicule omstandigheden ooit, altijd maar datzelfde gebikkel. Zie nu, er is enorm veel tijd over gegaan over de beslissing over het al dan niet bouwen van de Oosterweelverbinding. Een brug of niet. Nadien werden deze plannen geseponeerd en besluit men plots vanuit het niets een tunnel te graven waarvan het prijskaartje 3 à 4 keer zo hoog ligt als dat van de brug. Waar halen ze dit geld vandaan??? Er is nu al een begrotingstekort als je het hoort.
De skyline zou bezoedeld worden... Belachelijk...de boerentoren en de kathedraal noem ik geen skyline...sorry, ik vind een luchtfoto van mijn gemeente nog meer op een skyline lijken dan. Maar even to the point: Dit geld kon beter gespendeerd worden in het verlagen van de armoede en het groeien van onze arbeidsmarkt.
Dit zou al veel helpen om de levensomstandigheden van laaggeschoolden op te krikken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.