actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2011, 19:35
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Misbruikte zusjes moeten terug naar Roemenië

Artikel:
Peter Adriaenssens vindt het geen goed idee om de drie misbruikte Roemeense zusjes terug te sturen naar hun moeder in Roemenië.

Er is beroering over de beslissing van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) om de drie zusjes Brigitta (4), Andrea (7) en Cristina (10) terug te sturen naar hun moeder. De meisjes verblijven sinds 2009 bij Belgische gastgezinnen. Nu de moeder heeft laten weten opnieuw voor haar kinderen te willen zorgen, heeft de DVZ beslist de kinderen terug te sturen.

De gastouders protesteren tegen die beslissing. Bij een bezoek van hun vader kwam immers aan het licht dat de kinderen misbruikt werden door hem. Daarop werd de man veroordeeld, maar hij komt binnenkort vrij. De kans bestaat dus dat hij zijn kinderen opnieuw kan zien.

In Het Laatste Nieuws en via het radioprogramma Peeters & Pichal reageert kinderpsychiater Peter Adriaenssens op de beslissing van de DVZ. Hij heeft de meisjes onderzocht en begeleid nadat ontdekt was welke gruwel ze hadden ondergaan.

Geen vertrouwen
‘De Roemeense jeugdbescherming mag dan al zeggen dat ze het gezin zal begeleiden en de kinderen weghouden van de vader, het boezemt me geen vertrouwen in. Ik wil Roemenië niet ‘kwetsen’, helemaal niet, maar het land heeft nog een hele weg af te leggen. Onder meer op het vlak van jeugdhulpverlening. De normen daar zijn helemaal niet te vergelijken met die bij ons’, aldus Adriaenssens.

Hij maakt zich ook zorgen over de waarden die we op die manier exporteren. ‘In ons land waren deze kinderen waardevol als getuigen tegen een pedofiel, hun vader. Maar nadien droppen we ze gewoon weer in hun eigen omgeving, zonder te weten wat de gevolgen van hun getuigenis tegen hun vader zullen zijn.’


Bron:
De Standaard 03/03/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110303_050


Eigen mening:
Ik vind persoonlijk dat ze deze kinderen hier in België moeten houden. Deze kinderen hebben een zwaar trauma overgehouden aan hun stiefvader in Roemenië. Ik vind dan ook niet dat ze deze kinderen terug naar die omgeving moeten sturen. Deze kinderen zijn veel beter af in een gastgezin in België. Het meisje van 10 zegt trouwens zelf dat ze niet terug wil naar Roemenië.
Ik heb trouwens ook zo mijn bedenkingen bij het vreemdenlingenbeleid hier in België. Er lopen hier ontzettend veel buitenlandse criminelen rond en die steken ze hier in België dan in een luxegevangenis. Die criminelen zouden ze beter terugsturen naar hun land.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2011, 17:45
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Misbruikte zusjes moeten ook in Roemenië naar gastgezinnen

De drie misbruikte zusjes die worden teruggestuurd naar Roemenië, zullen in hun thuisland toch niet bij hun mama belanden. "Geen sprake van", zegt Stefan Gotia van de Roemeense kinderbescherming vandaag in Het Laatste Nieuws.
"We gaan de kinderen opwachten op de luchthaven en in Roemeense gastgezinnen plaatsen tot we precies weten wat er zich in die familie afgespeeld heeft. We weten dat de (stief)vader straks bij jullie wordt vrijgelaten. Als hij hier aankomt, mag hij een onderzoek verwachten. En de moeder ook. Zo lang blijven de kinderen onder onze bescherming."

Volgens de krant is dat hartverscheurend voor de Vlaamse gastfamilies, bij wie de meisjes momenteel niets tekortkomen. Maar ook voor moeder Ana-Claudia (33). Zij blijft overtuigd dat ze haar dochtertjes snel zal weerzien. Deze week heeft ze al haar flatje opgeruimd en gepoetst. Ze had zelfs foto's opgehangen van Brigitta (4), Andrea (7) en Cristina (10). (belga/adb)

Datum: 05/03/2011
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...tgezinnen.dhtml
Eigen mening:
Ik vind het erg dat de meisjes teruggestuurd worden naar het land waar ze vandaan komen, terwijl ze dat zelf niet eens willen. Eerst was er gezegd dat ze terug naar de moeder gingen, maar bij nader inzien werden ze in gastgezinnen geplaatst in Roemenië. Als ze de meisjes opnieuw in gastgezinnen gaan plaatsen, kunnen ze hen beter hier in België laten. Ze beginnen nu gewoon te geraken aan de cultuur en de gewoontes hier. Ze gaan zelfs in ons land naar school. Volgens mij is het niet echt bevorderlijk om deze jonge kinderen opnieuw in een voor hen vreemde omgeving te plaatsen. Nu moeten ze zich weer gaan aanpassen aan hun nieuwe verblijfplaats.
Akkoord, de moeder van de meisjes zou haar kinderen graag terugzien en ik begrijp dat. Zou het echter niet verstandiger zijn om hen hier hun diploma te laten behalen zodat ze later een degelijk beroep kunnen uitoefenen? Als ze dan graag naar Roemenië gaan, kunnen ze zelf die beslissing nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.